Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Červen 2025
Květen 2025
Duben 2025
Březen 2025
Únor 2025
Leden 2025
Prosinec 2024
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Uplatňování demokratických principů?

2. 9. 2004

Tisk

Vydání: 2004/23 Demokracie v církvi, 2.9.2004, Autor: Jan Mazanec

Katolická církev je ve své podstatě budována hierarchicky, ovšem v některých oblastech a na některých úrovních jsou uplatněny demokratické principy. Zeptali jsme se, zda a kde by v církvi mohlo (či nemohlo) být demokratických principů uplatněno víc.

MAREK VÝBORNÝ, učitel gymnázia a delegát plenárního sněmu
Církev je společenstvím, které má duchovní rozměr, ale zároveň od Krista dostalo institucionální podobu. Současný model vychází z hierarchické pyramidy, která je jistě garancí ortodoxie a zabraňuje extrémům. Ale tím, že od řadových členů příliš nevyžaduje, vyhovuje těm, kdo za ni nechtějí přijmout odpovědnost. Podle mě je tedy nejprve potřebné usilovat o změnu celkového vnitřního naladění. Vědět, že církev je tvořena především laiky (95 %?), kteří by tedy mohli aktivně spolurozhodovat o svém společenství a zároveň předpokládat ochotu tuto spoluodpovědnost převzít.

Základním prostorem k uplatňování demokratických principů je život farnosti, kde již tyto prvky existují v rámci pastoračních či ekonomických rad (ovšem i zde má výsadní postavení správce farnosti). Otázkou je, jak by mohla farnost promlouvat např. do ustanovování svých správců. A jak by se zde promítlo samofinancování církve? I zde by mohla být motivace. Správce farnosti (společenství) by neměl být neomezeným vládcem. Neměl by být problém při uplatnění demokratických principů v ekonomické oblasti, v administrativě a zčásti i v pastoraci (existuje např. paradoxní ustanovení o tom, že vzdělaný laik smí pronést povzbuzující slovo, které nesmí připomínat kázání). Situace, kdy je správce farnosti přetížen neduchovními úkoly, je neudržitelná. I proto by bylo vhodné umožnit mu věnovat se svátostné službě a duchovnímu doprovázení. Demokratické principy by bylo možné více uplatnit i na úrovni diecéze (poradní orgány biskupa, diecézní synody apod.). Optimální recept pro život církve neznáme. Existují omezení, mantinely definované kodexem. Ale daleko zásadnější je změna smýšlení - laiků i kléru. Usilujme o ni a postupně směřujme od hierarchické pyramidy k soustředným kružnicím, kde je uprostřed Kristus–hlava a kolem něho my, spoluodpovědní za tvář církve. Tím se vrátíme k modelu života prvotních církevních obcí, s přihlédnutím k situaci 21. století.

P. JAKUB KAREL BERKA OPraem, administrátor v Milevsku
Mluvit o demokratických principech v církvi není zapotřebí, protože všechny objektivně dobré vlastnosti, které jsou znakem demokracie, se v církvi objevují. Pokud se podívám na církev kritickým okem, tak tyto prvky v jejím životě vidím. Takže dohady o tom, zda by církev měla být demokratičtější, jsou podle mě spíše extrémní reakcí na určitou nepružnost a na krizi autority vůbec. Ovšem tyto hlasy není možné podceňovat ani přehlížet. Jestliže jim totiž nenasloucháme, pak se zákonitě jde do krajnosti a volá se po větším vlivu a zásahu lidí... To však v církvi nikdy nebylo a není dobré.

V lidském pojetí má demokracie své opodstatnění a je nutná - ale řekněme si otevřeně, že málokdy a málokde se její ideál naplnil. Církev tím, že (naštěstí) není lidského, ale Božího původu, se nemusí spoléhat na lidská řešení. Problém je vždy jen s otevřeností, nasloucháním a s přiznáním chyb. Pokud jsme církví, která nezavírá oči před sebebolestnější pravdou a dokáže ji vyslovit, je věrná způsobu a jednání Ducha Kristova, pak hledání 'demokratických cest' nemá opodstatnění. S lecčíms není nutno souhlasit, ale vcítěním a pochopením lze nalézt cestu k řešení.

JIŘÍ TUŠIL, programátor
Já bych to rozdělil: otázky, co je morální, co je etické, věroučné bych řešil hierarchicky, a otázky, jak administrativně a ekonomicky spravovat farnost a diecézi, bych řešil demokraticky. Ale například u liturgie si nejsem jistý.

Úlohou magisteria je nalézat pravdu zjevení.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou