Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Smrt milé odnímá, ale lásku nezabíjí

7. 4. 2015

Tisk

„Šli jsme životem tak spolu, jak sotva kdy šel ještě někdo jiný, kdo z klínu jedné kolébky a domoviny, od krbu rodného a společného stolu se do života vydal…“

Vydání: 2015/15 Urbi et orbi: Aby ustal lomoz zbraní, 7.4.2015, Autor: Jaroslav Someš

Tak vzpomíná na soužití s bratrem Karlem malíř a spisovatel Josef Čapek v jedné ze svých básní, psaných před smrtí v koncentračním táboře.
Je pravda, že ve vzájemném vztahu Karla a Josefa bylo cosi až románového. Od chvíle, kdy rodina zakotvila v Praze a oni oba tu začali studovat, společně žili, společně cestovali a společně tvořili. Zpočátku dokonce tak úzce, že – ačkoli Karel odjakživa tíhl více k literatuře a Josef k malířství – prózy a divadelní hry z mladých let jsou psány společnou rukou a můžeme se jen dohadovat, který z bratrůměl na co vliv. Spolupráce vyvrcholila básnickými novelami Zářivé hlubiny a jiné prózy, sbírkou povídek, úvah a aforismů Krakonošova zahrada a metaforickými dramatyZe života hmyzu a Adam Stvořitel.
Postupně se bratři Čapkové přece jen literárně osamostatnili. Síla Josefova malířství zastínila všestrannost jeho talentu; byl pozoruhodným prozaikem, významným scénografem a knižním designérem i plodným publicistou, autorem stovek fejetonů, esejů a výtvarných kritik. Svou tvůrčí pokorou, dělností, pocitem lidské sounáležitosti a vysokými mravními kritérii se sám trochu podobal postavám z povídek bratra Karla.
Dětský svět
Přitom stejně jako Karel dokázal už od mládí vidět za hranice své domoviny, sledoval vývoj současného evropského umění, uměl s ním držet krok (nejdéle se „zdržel“ u kubismu), a přitom zůstávat svůj. V odborných článcích byl nesmlouvavým obhájcem moderních směrů. Na přelomu dvacátých a třicátých let se Čapkův výtvarný výraz oprošťuje. Vstupuje do něj dětský svět, a to v naivní, krystalicky čisté podobě. V próze tomu přibližně ve stejném období odpovídá vznik Povídání o pejskovi a kočičce a pohádkového „přívažku“ o tlustém pradědečkovi. Svou roli přitom jistě sehrálo i dětství jeho dcery Aleny.
Tlak doby však nedovolí setrvat v této hlubině bezpečnosti dlouho. Nastoluje zásadní problémy a Josef Čapek cítí nutnost na ně reagovat. Mravní krize společnosti ho inspiruje k napsání skvělé básnické prózy, novely Stín kapradiny, řešící otázku viny a trestu. Duchovní krize ho vede k zamyšlení nad sebou samým – tak vzniká esej Kulhavý poutník, inspirovaný Komenského Labyrintem světa, úvahy o lidském životě i smrtelnosti, o přírodě i umění. A pak, jako by zběsilý sled dějinných událostí nedovoloval usednout k delšímu psaní, zbývá čas jen na stručné reflexe, deníkové úvahy a poznámky – posmrtně budou vydány pod názvem Psáno do mraků.
Tři rány
O Vánocích 1938 Karel Čapek uštván lidskou zlobou umírá. Josefovi se poprvé zhroutil svět. Podruhé to bylo o tři měsíce později, když hitlerovské Německo okupovalo okleštěnou republiku. V činnosti až horečnaté Josef Čapek přesto nepolevuje; je jako voják, který neztrácí svou úlohu za žádných okolností – tak to napsal v jednom z posledních sloupků v Lidových novinách. Třetí zásah tudíž na sebe nenechává dlouho čekat – 1. září 1939 je zatčen a deportován do koncentračního tábora. Prochází Dachau, Sachsenhausen a na úplném konci války Bergen-Belsen, kde jeho stopa mizí.
Co zůstává, jsou jeho verše, zachráněné spoluvězni – Básně z koncentračního tábora. Jimi se přiřadil mezi ty naše autory, kteří se utíkali k poezii v nejtěžších podmínkách internace za dob totality (hnědé nebo později rudé). S vědomím konce účtuje v souboru 125 básní se životem, vzpomíná na rodinu i na bratra Karla, a v otřesných obrazech líčí zážitky z koncentráku. Hluboká beznaděj se tu střídá s klamnými záblesky naděje, aby obojí nakonec vyústilo ve smírné krédo: „Smrt je na konci všeho, milé odnímá, rozdílí žal, lásku však nezabíjí.“
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou