Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Tady je místo pro každého

3. 5. 2022

Tisk

Po štěstí baží každý. A také k němu všichni hledáme své cesty, rovné i ty klikatější. Německý pedagog Franz Kett svou celoživotní prací ukazuje dobrý směr a i napovídá, s kým bychom měli hlavně putovat – s dětmi.

Vydání: 2022/19 S Pannou Marií na cestu k míru, 3.5.2022, Autor: Karolína Peroutková

Příloha: Doma 19


Jak vychovat dobrého člověka? Zvláště pedagogové, vychovatelé i rodiče jsou těmi, kteří se v nepřeberném množství nejrůznějších výchovných směrů snaží najít nesnadnou odpověď. Mnozí ji našli v Kettově pedagogice, tedy výchovném směru, který vychází z křesťanského pojetí člověka. Původně se také rozvíjel jako katecheze předškoláků.
„Pedagogika Franze Ketta mi v dnešní uspěchané a na výkon zaměřené době znovu připomněla, na čem záleží. Uvědomila jsem si důležitost vztahů a života v nich, také jak moc je dobré dát šanci a prostor každému jedinci. Cítím potřebu zpomalit v procesu vzdělávání, jít cestou skrze smysly k podstatě věci, ubrat na výkonnosti,“ říká Hanka Švejdová, lektorka odborných seminářů předškolní pedagogiky. Ocenila také mnoho zajímavých pomůcek, hry s nimi. A především, jak sama říká, samotnou ji ta práce těší a zklidňuje.
Dobro a láska
Mnohdy jako bychom zapomněli, že svůj žijeme svůj život především ve vztazích. Častou dnešní stížností dětských psychologů je, že mnoho stresu a úzkostí u dětí pramení z toho, že tráví příliš mnoho času ve virtuálním, osamoceném světě. „Mottem naší školky je ‚vytvářet a prohlubovat láskyplný vztah dětí k přírodě, k druhým lidem a k sobě samým‘,“ říká Petra Černá, ředitelka univerzitní Přírodovědné školky Rybička při Karlově univerzitě. Podle ní Kettova pedagogika poskytuje nejen inspiraci, ale především návod k tomu, co dělat. Přitom dává smysl a přesah všemu kolem nás i v nás, umožňuje žasnout a radovat se. „Cítím se více na svém místě i ve své práci, do níž se stále víc těším. Tato pedagogika učí nás učitele i děti tomu nejdůležitějšímu, oč vlastně v životě jde, rozvíjí hodnoty a naše postoje, které rezonují s naší vnitřní pravdou, dobrem a láskou,“ dodává ředitelka. Podle ní je to pedagogika, kterou v dnešním životě nezbytně potřebujeme a která ukazuje cestu, kam při výchově směřovat do budoucna. Velkou oporu poskytuje Společnost pedagogiky Franze Ketta, v nabídce jsou semináře, literatura, výchovné koncepce, diskusní fórum. „Praktické semináře, kterými postupně už řadu let procházím, mi ještě nezevšedněly. Přináší mi stále novou inspiraci, reflexi i sebereflexi, prožitek krásy a společenství. Zvláštní místo má v tomto způsobu práce vnímavost, s jakou je k člověku samotnému a k tematickým obsahům přistupováno,“ vysvětluje dále například pedagožka a řeholnice Hana Jarošová z kongregace Chudých školských sester Naší Paní, ředitelka křesťanské MŠ Karolínka ve Slavkově u Brna.
Obrazy uprostřed nás
Pedagogika Franze Ketta je plná her s vizuálně zajímavými pomůckami, doplněná o příběhy a písně, se zájmem o jednotlivce a jeho tvořivost. I to upoutalo tuto paní ředitelku: „Zcitlivění na detail konkrétního předmětu nebo příběhu mě vtahuje do přemýšlení, ‚útok‘ na vnímání všemi smysly vede postupně přes promýšlení obsahů a jejich ztvárňování ke smyslu, ke vztahu. Obrazy, které při práci vznikají ve středu naslouchajícího společenství, vyprávějí a zasahují nitro.“
Tato pedagogika dokonce podle paní ředitelky pomáhá v naplňování poslání její kongregace – být pevně zakořeněni, vést sebe, děti i tým ke vnímání toho, co je podstatné. Přitom se „nechat ofoukávat jinakostí“ a dál jít spolu a radovat se ze života, i když se právě nedaří – „víme, že nejsme sami“.
Právě zpomalení a možnost mít čas pozorovat sebe i jiné oceňuje katecheta Jakub Keller, evangelický farář v Horní Čermné: „Pro mne to byl radostný objev. Učím se víc a víc promýšlet přípravu na katechetická setkání jako pozvání na cestu ‚krok za krokem‘. Těší mě střídavá pozornost k tomu, co je společné, a k tomu, co je osobní. Poznal jsem, že se nemusí spěchat. Že mohu mít inspirující pomůcky, a hlavně, je tu místo pro každého.“

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou