Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2025
Březen 2025
Únor 2025
Leden 2025
Prosinec 2024
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Slezsko, perla v české koruně

2. 1. 2007

Tisk

Vydání: 2007/1 Novoroční předsevzetí, 2.1.2007, Autor: Václav Sokol

Příloha: Perspektivy

Název výstavy v pražské Valdštejnské jízdárně poukazuje na dějiny země s nestálými hranicemi, jejíž velká část dnes patří k Polsku. Také hora Slenza, podle níž má země jméno, leží v srdci Slezska, poblíž polské Vratislavi. Nicméně české země se Slezskem v mnoha ohledech souvisí, výstava se zaměřuje na „tři období rozkvětu vzájemných uměleckých vztahů“. Jedná se o gotiku, renesanci a barok, pražská Národní galerie a Polský institut v Praze realizovaly náročnou a jedinečnou výstavu.
Návštěvník vstupuje do gotiky, vybraná díla z pražských sbírek zde dostala vzácnou návštěvu z Moravy a Slezska. Tyto obrazy a sochy vznikaly v různých dílnách, za vlády Karla IV., Václava IV.
a Zikmunda. Proslulí dvorští umělci v centrech, obeznámení s uměním italským a francouzským, tvořili vedle prostších a drsnějších řemeslníků na venkově. Kvalita tehdejšího umění ale neumožňuje klást něco výš nebo níže, zdá se, že v gotice není slabých prací. Vždy jde o díla naplněná citem – ať už ruka umělce byla školená více nebo méně.
Nádherná pieta z kostela svaté Doroty ve Vratislavi je svou prostou monumentální formou blízká některým moderním sochám, blízká nejlepším africkým dřevořezbám, které pro Evropu objevili kubisté. Nenašli bychom tu eleganci a líbeznou dokonalost vlnících se rouch. Jde o zmučené tělo na klíně matky, řezbář jako by tesal sekerou a dlátem a s utrpením možná měl přímou zkušenost – středověkým venkovem často obcházelo násilí i smrt.
Krásné roucho naopak tvoří podstatnou část opukových soch Šternberské madony a jihlavské svaté Kateřiny. Obě díla vrcholné gotiky formují postavu především krásně zvlněným šatem, ale v obličejích, rukou a tělu dítěte dostal sochař příležitost ukázat všechno, co umí, a umělec, snad z okruhu Petra Parléře, pracoval tak dokonale, až se tají dech. Svatí se „vyloupli“ z kamene v nevídané životnosti, Šternberská madona jako málo jiných v plné barevnosti. Ačkoliv je v gotické části ještě řada dalších klenotů (Olivetská hora z Olomouce, Veraikon svatovítský, Madona doudlebská), nezahlcuje mnohostí, jako se to stává ve velkých galeriích, kde návštěvník už jenom registruje, ale nevnímá.
Dovolená v slunečných zemích, které zrodily antiku, není už dnes ničím neobvyklým. Jinak tomu bylo v 16. století, kdy k nám ideály renesance pronikaly jen výjimečně. V čisté podobě (Vladislavský sál, Belveder, Valdštejnská zahrada) zůstaly osamoceny ve své exkluzivitě a rozšířily se jen ve vznešených sídlech šlechty a v drobnější architektuře měšťanských domů. Pozdní renesance za vlády Rudolfa II. už měla spíše rysy bizarní či manýristické. Výstava opět prokazuje vztahy mezi rudolfínskou Prahou a Slezskem, zejména v kultuře uměleckého řemesla. Z kostela Nejsvětější Trojice v Žarovině u Vratislavi pochází socha Krista od Adriaena de Vries, jehož bronzy zdobí také sousedící Valdštejnskou zahradu.
Barokní část výstavy souvisí s činností klášterů. S benediktiny v Břevnově, Broumově a Lehnickém Poli, s cisterciáky v Sedlci u Kutné Hory a v Křesoboru šli také umělci: Petr Brandl, Ferdinand Maxmilián Brokoff, Michael Leopold Willmann, Václav Vavřinec Reiner, Jan Petr Molitor. Jejich produkce byla jistě velmi reprezentativní, nicméně se zdá, že „umění“ vznikalo až na výjimky spíše mimo hlavní proud. Dva obrazy Orfea hrajícího zvířatům od M. L. Willmanna (1670) a V. V. Reinera (1720) patří k tomu, co zůstává z barokní malby živé, bez hluchého patosu teatrálních gest. Také Willmannova Svatá rodina, nevelký obraz zvláštní monotónní barevnosti, stojí za zapamatování, stejně jako dvoumetrová dřevěná socha svaté Kateřiny, „přitančivší“ sem z hlavního oltáře kostela svatého Kříže ve Vratislavi.
Objevná výstava ukazuje také mapy a plány, mince, pečetě, rukopisy a mnoho zajímavého: kdo mohl tušit, že ve hřbitovním kostele v Lubawce je velký barokní obraz Karlova mostu s věrným popisem Staroměstského břehu?
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou