Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Přímý přenos bohoslužby - řemeslo nebo adrenalin?

15. 4. 2008

Tisk

Vydání: 2008/16 Misie, 15.4.2008, Autor: Aleš Palán

„Tolik práce to dalo zařídit, a teď nám tu někdo parkuje!“ Petra Kaluschová stojí u přenosné značky zákazu zastavení trochu bezmocně. Za chvíli přijede přenosový vůz ČRo a před kostelem sv. Havla v samotném centru Prahy se jinde zaparkovat snad ani nedá.
Pár minut před třetí hodinou – odkdy zde má Český rozhlas parkování vyhrazené – přibíhá řidič a se svým stříbrošedým BMW odjíždí. Za chviličku je tu přenosový vůz. Mezi turisty a spěchajícími Pražany opatrně najíždí do vyhrazeného prostoru. Ještě pár decimetrů… Hotovo. Přímý přenos z dnešní mše svaté je zachráněn.
Kněz otvírá kostel a technici začínají z auta dovnitř natahovat svazek kabelů, nosí mikrofony, stojany a další technické náležitosti. „Sbor bude stát tady?“ ptá se zvukový technik Josef Šmejkal a zkušeně rozestavuje mikrofony.

Jinak než v lavici
Pro produkční Petru Kaluschovou se stala účast na bohoslužbách prací. To ona produkuje každotýdenní přímé přenosy na stanici Českého rozhlasu 2 – Praha z katolických i evangelických kostelů. „Nejdřív jsem trochu bojovala se svými pocity. Když jsem v době konání bohoslužby seděla v přenosovém voze, cítila jsem, že ji nevnímám tak, jak bych si přála. Pak jsem si ale uvědomila, že to pořád bohoslužba je – i když ji prožívám jinak, než když sedím v lavici,“ říká produkční náboženské redakce ČRo.
Během bohoslužby porovnává dění v kostele se scénářem, sleduje, jestli je vysílání „v čase“, zajímá se o práci zvukařů a pochopitelně – řeší případné průšvihy. Tím klasickým je, že mše nevyplní hodinu, která je přímému přenosu vyhrazena. Každý farář před sebou vidí rozhlasové hodiny, má poznamenány kontrolní časy, je instruován, kdy má skončit. Přesto je někdy moc stručný – to ho pak musí zachránit třeba sbor tím, že bude zpívat o trochu déle. Případně dostane varhaník jedinečnou příležitost ukázat své improvizační schopnosti.
ČRo odvysílá za rok zhruba šest desítek bohoslužeb – kromě nedělí jsou to významné svátky. Polovina z nich je římskokatolických, druhou polovinu si mezi sebe rozdělila Ekumenická rada církví.
Bez ohledu na svou velikost a počet členů má každá z evangelických církví dvě rozhlasové bohoslužby do roka.
Na výběru míst přenosů z katolických kostelů spolupracuje s Redakcí náboženského vysílání P. Vladimír Málek – zná kostely i jejich dostupnost, bere pochopitelně ohled také na verbální schopnosti či případnou trému místního kněze. Také sbor, který farníci milují, nemusí vždy splňovat přísná kritéria pro přímý rozhlasový přenos.
A další podmínky? „Kostel musí vyhovovat akusticky, aby byl nazvučitelný – to už dnes téměř není problém, musí u něj být kde zaparkovat, nesmí v něm být slyšet například projíždějící tramvaje. Neměl by ani stát u střelnice…,“ směje se Petra Kaluschová. Všechna nová místa musí nejdřív prověřit technici. Přenosy bohoslužeb se dělají z celé republiky, vzhledem k sídlu redakce je jich hodně z Prahy – vždyť čím jede přenosový vůz dál, tím je přenos dražší. Přesto se dá říci, že přenosy bohoslužeb jsou zajišťovány v prostoru mezi Aší a Českým Těšínem, mezi Břeclaví a Libercem.
Kdo přímé přenosy bohoslužeb na ČRo 2 – Praha poslouchá? V první řadě klasičtí posluchači Prahy. Dále starší lidé, nemocní, kteří nemají možnost se do kostela dostat, lidé na cestách, ve věznicích a samozřejmě i náhodní posluchači.
Přenos bohoslužby má kromě liturgického rozměru svůj reportážní charakter, je též svědectvím o dané farnosti či sboru. Petra Kaluschová ale připomíná, že se stává zároveň rozhlasovým pořadem, takže musí splňovat potřebná kritéria. „Jde o klasickou veřejnoprávní službu. O zprostředkování každotýdenní radosti při chvílích strávených s Bohem,“ dodává.

Jiný a krásný
Mistr zvuku Tomáš Tomka sedí v přenosovém voze u mobilní režie. „Naše režie umí v podstatě to, co velká režie v rozhlasovém studiu,“ vysvětluje. Na režijním pultu má možnost 24 vstupů, dnes jich využije sedm. S odpovědí na otázku, jestli je přímý přenos adrenalinovou záležitostí, nezaváhá ani na okamžik: „Je to řemeslo! Pokud tedy všechno funguje, jak má... V Železné Rudě vypadla 20 minut před koncem přenosu elektrika. My máme náhradní zdroj a já se jen modlil, aby vydržel až do konce.“ Vydržel.
Petra Kaluschová navštívila už celou řadu českých a moravských farností a sborů. „Každý byl úplně jiný a svým způsobem krásný. Někde prožívají víru víc intelektuálně, jinde emocionálně. Někde jdou víc do hloubky, jinde jsou spíš strhující. Někde je celkový dojem radostnější, jinde dokážou spíš utěšit.“ Který věřící by nechtěl mít tak široké spektrum zkušeností? Posluchači Českého rozhlasu 2 – Praha je mají.


Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou