Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Mučedníci a trpitelé byli odstaveni

1. 3. 2016

Tisk

O jediný hlas, ale přece. Vítězem ankety Dobrá kniha roku 2015 se stal literární historik a někdejší redaktor Katolického týdeníku MARTIN C. PUTNA. Bodovala jeho kniha Obrazy z kulturních dějin ruské religiozity.

Vydání: 2016/10 Ekumenická bohoslužba připomněla oběti režimu, 1.3.2016, Autor: Aleš Palán

Příloha: Dobrá kniha roku 2015


To musí posuzovat jiní. Jisté ale je, že se trefila do lepšího času, protože v první polovině loňského roku bylo téma Ruska a Ukrajiny ústředním tématem debat české společnosti. Teprve poté se pozornost přesunula k uprchlíkům a islámu. Vzhledem k tomu, že mnozí mluvili o Rusku ve stereotypech a občas říkali nesmysly, usoudil jsem, že je mou povinností dodat faktografii.
Platí obojí. Prajádro knihy vzniklo už před dvaceti lety. Přednášel jsem starší ruské kulturní dějiny na Filozofické fakultě a říkal si, že bych z toho měl jednou udělat knihu. Ale teprve tehdy, až dokončím třetí díl České katolické literatury. Po ukrajinském Majdanu a okupaci Krymu se ale Rusko dostalo do centra pozornosti, a tak jsem si řekl, že odložím všechno ostatní a budu se věnovat tomuto tématu.
Čistě pocit povinnosti. Kdyby na trhu byla podobná kniha, nechal bych to na jindy.
Určitě není nebezpečné pravoslaví jako takové. Pravoslaví je jedna z legitimních křesťanských tradic, která má v sobě mnoho pozitiv – ale jako každá tradice i negativa. Kde je svatost, tam ďábel strčí svoje pařáty. Jedním z největších rizik pravoslaví je jeho tradice napojení na impérium, což není věc, kterou by vymysleli Rusové, jde to už z Byzance. Zde nacházíme představu, že vyvoleným, oním Božím zástupcem na zemi, je vlastně císař. Zatímco na evropském Západě jsme si této myšlence pomalu a bolestně odvykli, křesťanský Východ se s ní nikdy nerozloučil. Je to dáno historickým vývojem, protože Západ prošel reformací a osvícenstvím. V katolickém prostředí se tyto duchovní proudy sice často chápou jako sporné až negativní, ale nelze pominout, že pomohly probudit křesťanství k něčemu, co není vázáno na středověkou společnost. Dnes už pokládáme svobodu svědomí a vyznání za něco naprosto samozřejmého. Ale ještě v 19. století to bylo pro katolíky něco velmi
sporného.
To neprošlo ani reformací, ani osvícenstvím, žije v představě, že správná společnost je ta středověká, v níž se církev opírá o stát. Když se podíváme na chování církevních špiček v Rusku, zřetelně tam takovou linii vidíme. Putin řekne A a Kirill řekne A na druhou. Když například Evropská unie zavedla sankce kvůli okupaci Krymu, Putin vydal embargo na evropské potraviny, načež patriarcha přispěchal s tvrzením, jak je důležité a duchovní jíst národní krmi. Chová se jako Putinův dvorní kaplan.
Jistě, pravoslavná církev za komunistického režimu jest církví mučedníků a vyznavačů. Ne všichni však byli mučedníky nebo tichými trpiteli. Byli i tací, kteří se pokusili o pokojné soužití s režimem až kolaboraci. Všichni moderní patriarchové od roku 1943 byli z těch velmi povolných. I u nás byla v padesátých letech katolická církev církví mučedníků, ale našli se také Plojhaři (pozn. red.: Kněz, kolaborant s komunismem).
Jistě že ne, on je jen symbol. Takových lidí je mnoho. Mučedníci, vyznavači a trpitelé byli v podstatě odstaveni. Meňovci (pozn. red.: A. Meň, zavražděný pravoslavný kněz) jsou dnes v Moskvě téměř disidentská skupina. Přihlášení se k pravoslaví dnes do velké míry znamená loajalitu vůči státu. Dodržovat některé základní rituály – křty, svatby či Velikonoce – je věcí loajality vůči režimu. Drsně to přirovnám k 1. máji, jak jsme ho zažívali u nás.
To ovšem neznamená, že je celá pravoslavná církev zkažená, to v žádném případě. Jen v tuto chvíli hraje roli jedné z opor Putinova režimu. Dokonce došlo k jejímu smíření s komunismem. Komunistická strana chválí patriarchu a věnovala mu řád za pěstování národních hodnot. Je to pro nás nepochopitelné sblížení bývalých mučitelů s bývalými mučedníky ve jménu imperiální obnovy.
Samozřejmě, jenom zmizelo z prvních stránek novin. Na Donbasu se pořád střílí. Když člověk občas sleduje ukrajinská média, což já dělám, nachází tam neustále informace o bojích a počtech mrtvých. Putin se nezřekl svých plánů na obnovu impéria. Je v ruské imperiální tradici, že čím větší jsou problémy doma, tím víc křičí, jak je celý svět nenávidí, a to proto, že jsou nejlepší. Svoji legitimitu potvrzují tím, že se stále rozšiřují. To je hlavní rozdíl mezi zemí a impériem. Země má svoje hranice, impérium hranice nemá, neustále se rozšiřuje.
To znamená, že na tom nejsme tak špatně, že jsme se nezbláznili, neotupěli, zajímají nás souvislosti. Mluvím o té části veřejnosti, která čte knihy a je ochotna přemýšlet. Bojím se o veřejnost, která čte jen internet, neboť ten je z velké části ovlivněn ruskou pátou kolonou a všemi mystifikacemi, hoaxy (falešné zprávy) a atmosférou nenávisti.
Jako vždycky, nic se na tom nezměnilo. V části médií se dnes šíří představa, že intelektuál je někdo, kdo se neživí poctivě, protože jen čte knihy a něco vykládá či píše. Intelektuál má ale povinnost vydávat počet ze svých znalostí. Když z médií, z internetu zazní rychlé titulky a bombastická hesla, intelektuál by měl vědět víc a být schopen věci rozklíčovat. Ale zdůrazňuji, že jen v rámci oblasti, které rozumí. Jiný problém je, že někteří intelektuálové hovoří úplně o všem: od geologie přes entomologii až po důlní inženýrství. Tudy ne, přátelé.
Možná i proto že současná kultura je obrazová. Výrazný obraz, symbol, historická událost přítomná v uměleckém díle mohou o nějaké epoše vypovědět víc než přehled fakt, událostí, jmen a dat. Mnohokrát jsem plakal, co všechno musím vynechat, takže když někdo namítá, že v mé knize není Pasternak či Lermontov, já to dobře vím. Pokoušel jsem se ukázat jednotlivé epochy a složitost dějin Ruska. Speciálně proto, že Rusko je vnímáno jako kulturní a náboženský monolit. A já chtěl připomenout různé Rusi, různé kulturní a náboženské formace.
To je přesně ten důvod, proč jsem středověk akcentoval. Protože se o něm méně ví. Existuje zjednodušená představa o jakési středověké svaté Rusi a já chtěl objasnit skutečnost.
Touto metodou se dá napsat klidně dvacet svazků, ale přece jen se držím svého kopyta, a chci tedy psát o něčem, co znám důkladněji. Ve střednědobé přípravě mám knihu, v níž podobným způsobem zpracovávám střední Evropu. Kniha je uspořádána opět v obrazech, ale už nikoliv chronologicky řazených, nýbrž geograficky – po jednotlivých oblastech střední Evropy, respektive starého Rakouska: Čechy, Morava, Slezsko, Horní Uhry, Dolní Uhry, Halič, Bukovina...
To ano, ale v širším kontextu mezikulturních a mezináboženských souvislostí našeho nejbližšího okolí.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou