Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

poezie L. Puršla - Aby slova udržela nit...

31. 10. 2005

Tisk

Vydání: 2005/45 Poslední věci člověka, 31.10.2005, Autor: Tomáš Vučka

Příloha: Perspektivy

Básnická sbírka Ladislava Puršla (nar. 1976) Paměť vody má blízko ke kontemplativním veršům Bohuslava Reynka, totiž k oné specificky melancholické tónině, na níž tento básník cítil a myslil. Souzvučnost obou autorů je nejvíce patrná, srovnáme-li Puršlovu poezii především s Reynkovou pozdní tvorbou.

Podobně jako autor Odletu vlaštovek buduje i Puršl své básnické obrazy z motivů prostých a drobných: skutečnost se u Puršla rodí z jednotlivostí a detailů. Básníkův svět není rozestřen do širokého horizontu, nýbrž soustředěn do uzavřeného prostoru duše, v němž se v analogiích zjevují celé světy: v drobném detailu, v záhybu ostřice, která zvlněná na žertvách zpívá, zaznívají podoby velkého světa, resp. řada jeho vnitřních souvislostí. Epično, velký lidský příběh musí být odvozen až druhotně, až po prožití jednotlivostí a na základě odhalených korespondencí. Přímo je to řečeno v básni Podoba, v níž naznačené orfické pojetí zrodu všehomíra a platónské teze o duchovních předobrazech poukazují na skutečnost, že každé bytí je vrženo do přediva vztahů k bytí jinému - napříč prostorem i časem. Tento do jisté míry metafyzický rozměr Puršlovy poezie zaznívá latentně i v řadě jeho dalších básní.

Puršlovu poezii obklopuje kruh fatálnosti, atmosféra stáří, melancholie a smrti (Za čekárnou na smrt a po slzách / sedím se svým stínem / v hospodě Říjen). Krajina, která u Puršla hraje významnou roli, je téměř vždy krajinou zbičovanou, krajinou trpící, chudou a sychravou. Pocity úzkosti stupňuje stísněnost prostoru a opakující se motiv zimy, podobně jako neustále přítomné vědomí bytostné samoty (Je rybí den. Polévka je horká. / Kouří se od úst jak z teplých rakví. / Ve studních ticho. A jakoby nic / zima se vkrádá do světnic). Tíseň, která z Puršlových veršů dýchá, je ale současně poetická: bolest je zjemněna krásou, smrt vyvedena z vlastní ohyzdnosti smířlivým odevzdáním se proudu dění (Říkám: ta stará paní asi umře. / A mluvím jako kaštany na podzim. / A víříme spolu vzpomínky a prach). A právě v obrazech smrti a samoty nakonec téměř pokaždé zazní jistá spirituální jistota, tušení Přesahujícího.

Úzkost a významovou naléhavost stupňuje rovněž básníkova záliba v nedořečeném, torzovitém naznačení (Tam, kde začíná Černěves / ta černá ves zakletá v ostružinách. / Kde se kdysi někdo. / Na bažinách), podobně jako několikrát užité významově protikladné zakončení strofy. Pachuť ironie a náhlé zjevení tísně, kterou takový básnický postup navozuje, dokládá poslední verš básně Břevnoc: Čarodějnou vůní noci / snáší se na dosah. / Měsíc. Beránek v tmách. / A hvězdy vlci.

Zajímavá je Puršlova práce s rytmem a rýmem. Jen v několika málo básních je rytmus i rým pravidelný. Mnohem častěji básník rýmovou formu, stanovenou na začátku strofy, opouští: rým je přerývaný či useknutý nebo se zcela vytrácí, a spolu s ním i výchozí rytmus. Báseň se zadrhává, vzpírá a její melodika se co chvíli proměňuje, ustupuje, a vzápětí se vynořuje ve zcela jiné podobě - takový postup obohacuje verše o další rovinu sémantickou i dynamickou. V jiných případech sahá autor k rýmům vnitřním: Nesla do černého lomu odlitý zvon. / A jádro atomu k tomu / znělo jak jádro zvonu, když rozdrtí tón - eufonická dokonalost těchto veršů je zřejmá a dokládá autorovu pečlivou a jemnou práci se slovem a melodií. Bohatá škála formálních postupů, zajímavě kombinovaných a citlivě propojených s významovou kvalitou slov i celých obrazů, pak v celku činí z devětatřiceti Puršlových básní dílo zralé, vyvážené a uchvacující.

Říci tak akorát / a neříci nic / přesto aby slova / udržela nit / a sebe nepopřela / ústa nezapřela – zachování míry slov, prostota a současně intenzita básnických obrazů, celé předivo skrytých souvislostí mezi světy zakleté do dvou, tří veršů, to vše se spolu s propracovanou formou Ladislavu Puršlovi podařilo znamenitě. Autorova sbírka, navazující na linii české kontemplativní poezie, se zcela vymyká současné tvorbě mladých básníků. Stojí osamoceně jako mistrovský monolit a je zřejmé, že osamocená i zůstane, stejně jako poezie Weinerova, Reynkova či Rotreklova. Bude to poezie zvláštních chvil, poezie intimního sblížení světů v lidském nitru.

Puršlovy verše doplňují černobílé fotografické koláže Markéty a Karla Cudlínových a drobnou, velmi prostě vypravenou knížečku je možno zakoupit – jak stojí v tiráži – u pana Jakuba Hlaváčka ve městě Praze.

* * *

Ladislav Puršl: Paměť vody, Malvern, Praha 2004

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou