Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Werner Bischof v Obecním domě

1. 2. 2006

Tisk

Václav Sokol

Vydání: 2006/5 Může být křesťan bohatý?, 1.2.2006, Autor: Václav Sokol

Příloha: Perspektivy

Pískající chlapec, vykračující si s rancem na zádech, je jednou z posledních fotografií Wernera Bischofa. Krajina na snímku je zřejmě podobná té, která o několik měsíců později osmatřicetiletého umělce zahubila. Skalnatá propast v peruánských Andách se mu stala osudnou, když předtím prošel bez úhony místy zdánlivě mnohem nebezpečnějšími. Fotografii pískajícího chlapce v kloboučku vídáme na zastávkách tramvají, je to dobře zvolené logo pro výstavu v pražském Obecním domě. Chlapci z fotografie může být dnes mezi šedesáti a sedmdesáti lety, peruánský horal by se asi divil, jak je teď v Čechách známý.

Švýcarský fotograf a jeden ze zakládajících členů proslulé agentury Magnum se mezitím stal ve fotografii pojmem. Znali jsme ho i u nás, za železnou oponou. V roce 1960 vyšla malá monografie s textem Anny Fárové, Bischof byl také zastoupen na skupinové výstavě fotografií „Co je člověk“, která počátkem šedesátých let putovala po evropských městech včetně Prahy. Socialistická cenzura ostražitě sledovala všechno, co k nám přicházelo ze Západu, ale humanismus Bischofových fotografií byl přijatelný, jejich kritičnost nemířila do zemí sovětského bloku.

Werner Bischof žil do svých devětadvaceti let ve Švýcarsku, studoval malířství a stal se úspěšným módním a reklamním fotografem. Přelomem se mu stal konec druhé světové války, kdy se k hranicím neutrálního státu valily vlny běženců z okolního světa, zmítaného válečnými hrůzami. Tehdy umělec opustil svůj klidný curyšský ateliér, svou „věž ze slonoviny“, na kole odjel do Berlína a fotografoval, v úžasu nad rozvráceným světem. Děti, tančící mezi troskami, sirotky, převážené kamsi vlaky Červeného kříže, zdemolované pahýly kdysi hrdých pomníků, noblesní dámy mezi sutí a cihlami - to vše ukládal do paměti svých negativů, aby z nich mohl svítit obrazy, které nás dodnes udivují. Curyšské umělecké začátky Bischofovi pomohly, ale teprve ve zpustošeném Německu se zrodilo něco, kvůli čemu se umělec stal nezapomenutelným. Začal „fotografovat srdcem“ a tomuto zvláštnímu povolání zůstal věrný po zbývajících devět let svého života, naplněných cestováním a cílevědomou prací.

V předtelevizní době byly velké obrazové časopisy velmi sledované, mocné a bohaté. Jejich role byla nezastupitelná - vzpomínám na svého otce, který po válce kupoval americký Life, každé číslo byl svátek, bylo to živé a nesmírně zajímavé. Časopisy žádaly kvalitu, ale také senzaci a loajalitu s tím, kdo platí. Podstatou umělce je tvůrčí svoboda, a proto Bischofova spolupráce s časopisy bývala sporná a konfliktní. Přesto byl úspěšný a vyhledávaný. Fotografoval válku v Indočíně a hladomor v Indii, korejská válka jej dovedla do Japonska, kde měl sledovat zázemí amerických vojáků. Stále víc ho ale zajímal přirozený život lidí v přírodě, nenarušený nelidskými konflikty. Nebyl spokojen s vyzněním svých fotografických reportáží, zdálo se mu, že jsou v tisku účelově manipulovány. Od cesty do Jižní Ameriky si mnoho sliboval, byla to cesta za pravdou, čistotou a krásou, cesta za sebou samým.

Pískající chlapec se stal symbolickým epilogem poctivého a statečného díla, které si předsevzalo krystalizovat do obrazů bídu i krásu světa.

Výstava je vzácnou příležitostí vidět dílo Wernera Bischofa pohromadě. Dokumenty dokreslují pozadí a zázemí umělcovy práce, výstava je pečlivě připravena a krásně instalována (kurátorka Vanda Skálová, architekt Emil Zavadil). Výstava potrvá do 19. února 2006.

 

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou