Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Nejen polské obrazy války a vysvobození

17. 3. 2015

Tisk

V pořadí už 22. ročník filmového festivalu Febiofest, konaný od 19. do 27. března v Praze a několika dalších českých a moravských městech, opět nabídne ohromné množství filmů z celého světa. Které z nich bychom si neměli nechat ujít?

Vydání: 2015/12 První krajané dorazili do Česka, 17.3.2015, Autor: Lukáš Jirsa

Příloha: Perspektivy 12

Média nás zajisté budou zásobovat atraktivními informacemi, který významný filmař či herec během Febiofestu navštíví Prahu a který dlouho očekávaný film bude v jeho rámci uveden v české předpremiéře. Pro takové snímky ovšem zpravidla platí, že je můžeme vidět i jindy a jinde, a tak by byla škoda nezaměřit pozornost spíš na filmy, jež kromě Febiofestu už nejspíš jinde neuvidíme.
Doporučení ekumenické poroty
Jedním z vodítek, jak mezi stovkami filmů neminout ten, který opravdu stojí za vidění, mohou být například festivalová ocenění ekumenických porot. Ty vždy nevyznamenávají snímky jednoduché a líbivé, ale nepochybně vždy takové, jež vedou diváka k hlubší reflexi. Filmové kvality se zde musí snoubit s kladením podstatných otázek týkajících se života člověka v současném světě.
Takový je rozhodně estonský snímek Marttiho Heldeho Ve větru, který ocenila ekumenická porota na festivalu ve Varšavě. Film připomíná deportaci čtyřiceti tisíc lidí z Pobaltí do sibiřských gulagů, mezi nimiž byla mladá žena Erna Tamm, jejíž deník a dopisy tvoří dějovou linku příběhu. Snímek, který ekumenická porota označila jako „filmové rekviem a meditaci o utrpení i věčné lidské důstojnosti a naději“, je natočen velice originálním vizuálním stylem. Režisér Helde svůj debut inscenoval ve třinácti černobílých obrazech, kdy statické herce ve výrazných gestech zasadil do reálného prostředí. Kamera mezi nimi proplouvá a zvuková stopa tvoří prostor a emoci.
Zcela jiný zážitek nabídne film Ned Rifle amerického režiséra Hala Hartleyho. Ten ocenila ekumenická porota na letošním Berlinale za „kombinaci dramatu, komedie a odvážné filozofické reflexe podstaty dobra a zla“. Americký nezávislý filmař Hartley je i tentokrát věrný svému osobitému tvůrčímu stylu a propracovaným dialogům. Jeho příběh o mladíkovi, jenž se rozhodne najít a následně „s Boží pomocí“ zabít svého otce, je sice ironickým, ale rozhodně ne zlým pohledem na pokřivené rodinné vztahy.
Okno do Polska
Jak připomínat zkušenosti z druhé světové války generacím, které ji samy nezažily? Právě na tuto otázku nabídne odpověď hned celá festivalová sekce pojmenovaná „Polsko 44“. Silná kolekce polských snímků se na jedné straně vrací k osvědčeným skvostům minulosti – Kanály (1957) Andrzeje Wajdy, Eroica (1958) Andrzeje Munka, Akce u Arzenálu (1978) Jana Łomnického – a na straně druhé přináší zcela novou reflexi týchž událostí. Velkofilm Město 44 (2014) režiséra Jana Komasy je efektní, současným filmovým jazykem natočenou podívanou vracející se k Varšavskému povstání. Sledujeme v ní skupinu mladých chlapců a děvčat, kteří se vlastním rozhodnutím ocitnou uprostřed válečné katastrofy.
Snímek Roberta Glińského Kameny na pevnost (2014) je zase novou interpretací známého příběhu z dějin skautského protinacistického odboje (o němž vypráví i Łomnického Akce u Arzenálu). A posledním snímkem v kolekci je film Varšavské povstání – vznikl z autentických záběrů z roku 1944, upravených a sestříhaných tak, aby vyprávěly ucelený příběh reportérů dokumentujících průběh celého povstání.
Divákům, kteří se nechtějí vystavovat krutým obrazům války, ale rádi by i tak viděli něco z polské kinematografie, lze doporučit novinku stále tvůrčího klasika „kina morálního neklidu“ Krzysztofa Zanussiho Cizí těleso. Tento film o obhajobě víry v Boha v současném prostředí velkého byznysu je mimo jiné posledním snímkem, v němž zní hudba slavného skladatele a Zanussiho častého spolupracovníka Wojciecha Kilara (1932–2013).
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou