Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Když učitelka šikanu nevidí

6. 11. 2007

Tisk

Vydání: 2007/45 Jak se žije ekologickým zemědělcům, 6.11.2007

Příloha: Doma

Máme syna ve třetí třídě. Před rokem začal chodit do skautského oddílu. Jeden ze spolužáků se mu za to posmívá. Zároveň je syn neoblíbený u družinářky. Když jsem si na ni přišla do školy stěžovat, třídní učitelka mi řekla, že o nic nejde, že je to mezi dětmi běžná záležitost. Naopak: náš syn se prý stále posmívá jedné spolužačce. Překvapilo mě to. Syn bývá v kontaktu s dětmi zpočátku spíše plachý, s přechodem do nového prostředí mívá potíže – někdy až úzkosti. Mám pocit, že škola příliš dobře s dětmi nepracuje.

Odpověď na tuto otázku není jednoduchá, protože se zde objevuje mnoho faktorů, které by se vyjasnily při delším rozhovoru.
1) Má posmívání něco společného se šikanou? Paní učitelka se domnívá, že posměch je běžnou záležitostí mezi dětmi. Má pravdu, nebo bere věc na lehkou váhu? Šikana je vždy záležitostí opakovanou, je v ní agresor (třeba celý kolektiv) a oběť. Hranici nezávazného dětského „pošťuchování“ není vždy lehké odlišit. Důležitá není jen vnější forma agrese, ale i subjektivní prožitek dítěte. Zde se chlapec trápí, proto je třeba jednat.

2) Co může udělat učitel? Jeho reakce by se měla odehrávat ve dvou rovinách: práce s jednotlivými aktéry – obětí, agresory (na obou stranách často bývá v podtextu strach), i práce s celým kolektivem třídy.

3) Co mají dělat rodiče, jsou-li jejich děti obětí šikany? Kontaktovat učitele ve třídě a vychovatele v družině je správný krok. Není ale vždy jisté, že narazíme na chápající přístup. Dobré je pokusit se poznat skupinu agresorů. Kdo ji vede? Co je skutečným důvodem posměchu?

Rodiče se často ptají, zda je řešením problému dát dítě do jiné třídy nebo do jiné školy. Pokud je pozice oběti, ve které se dítě nachází, dána také osobnostní dispozicí (velkou citlivostí, zranitelností, rozdílností), může dítě v novém prostředí narazit na obdobný problém. Někdy je však potřeba zvolit i toto řešení. Zvlášť v situacích, kdy dochází k napětí mezi dítětem a vyučujícím. Co bych tedy mamince poradila? Ze zkušenosti s vlastním synem, který podobnou situaci prožil, bych se snažila co nejvíc poznat prostředí, v němž se pohybuje – jeho třídu, kamarády, pokud takové vůbec má... Pokusila bych se ho posílit, povzbuzovat ho, učit ho navazovat přátelství, zacházet se strachem a přiměřeně se bránit.
Přestože paní učitelka možná dělá chybu, kvůli svému dítěti bych se pokusila, aby vztahy mezi námi byly co nejvíce vstřícné. Na druhé straně bych trvala na tom, že syn v kolektivu spokojený není, opakovala bych, co ho trápí, a žádala ji o pomoc a o radu. Pomoci může i křesťansko-psychologická poradna, výchovný poradce nebo ředitel školy.
Marie Nováková
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou