Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Když kmotr ve víře ochabne

19. 1. 2016

Tisk

Kmotra naší dcery přestala chodit do kostela. Co z toho pro nás vyplývá: Máme se obejít bez kmotry?

Vydání: 2016/4 Češi dávají nemocným Indům naději, 19.1.2016, Autor: Daniel Vícha

Příloha: Perspektivy 4

Křestní kmotr je člověk, který – jak hovoří Kodex kanonického práva – má na starost věrnost křtěnce v tom, co přijal ve svátosti křtu. Tato věrnost se nedá nijak nařídit ani vynucovat. V minulosti by to pravděpodobně šlo, ale dnes je kladen daleko větší důraz na osobní příklad, a proto je nutné, aby sám kmotr byl praktikující katolík žijící v jednotě s církví a přijímající svátosti. Přesto nikdo nemůže zaručit, že se kmotrům budou vyhýbat pochybnosti, zvlažnění, či dokonce odpad od víry. Jsou to lidé jako všichni ostatní a přiznejme si, že ani my si nikdy nemůžeme být jisti, že ve víře neochabneme. Toto riziko je v Kodexu kanonického práva ošetřeno aspoň tím, že v případě kmotra při křtu se vyžaduje, aby to byl člověk, který přijal svátost biřmování.
Bohužel se velmi často stává – zvláště v tradičních křesťanských oblastech, že se kmotr či kmotra nevybírají podle kritéria víry a příkladného křesťanského života, nýbrž podle toho, kdo z příbuzných ještě není kmotrem dětí daného manželského páru. Občas tato praxe připomíná spíše snahu neurazit někoho z rodiny, a proto ho oslovíme, zda by se nechtěl stát kmotrem. Někdy je dokonce požádání o kmotrovství vzájemnou výměnou, kdy jedni rodiče jsou kmotry dítěte jiných rodičů, a tak „musí“ za kmotry svého dítěte na oplátku určit právě je. Často si však zachováváním toho, co se od nás očekává, zavíráme dveře k podstatě věcí.
Kmotrovstvím vzniká duchovní příbuzenství, které se nesmí chápat jen jako povinnost na straně jedné a využívání pomoci na straně druhé. Někdy se tyto role také mohou vlivem životních okolností vyměnit – jako v každém jiném vztahu. Kmotr může být najednou ve své víře slabší než kmotřenec nebo jeho rodiče. Jako u jakéhokoli jiného závazku, ani zde si nikdy nemůžeme být jisti, že mu správně a plně dostojíme. Manželský slib je také někdy těžké naplnit, biřmovací závazky rovněž, o předsevzetích daných ve svátosti smíření ani nemluvě.
Stejně se to dotýká povinnosti kmotrovství. Proto bych nejprve zkusil s dotyčným člověkem promluvit. Varoval bych se však stylu, že bych připomínal povinnosti a vyčítal. Naopak je potřeba taktně zjistit, zda člověk nemá jen pochybnosti a čeho se týkají. Nebo zda jeho postoj není reakcí na zranění ze strany církevního společenství. Nebo zda neprožívá období, kdy se mu k Bohu těžko hledá vztah, a podobně. Jednoduše řečeno: je potřeba pomoci jeho víře, kterou, jak píše svatý Pavel, máme v nádobě hliněné, tudíž všichni jsme v ohrožení její ztráty či ochablosti.
Může ale nastat situace, že kmotr s tímto stavem nechce nic dělat. Zde nepomůže plakat nad rozlitým mlékem, ale o to více se máme snažit své dítě vychovávat ve víře i bez pomoci kmotra. Ač se jeho výběr má velmi pečlivě zvážit, aby byl ve víře vzorem a oporou, jeho dispozice není ve věci platnosti křtu či působení Boží milosti v životě dítěte v žádném případě rozhodující. I když bych se nikdy neodvážil roli kmotra zlehčovat či zpochybňovat, v situaci, kdy se čtenář trápí, bych ji nepřeceňoval. Není od věci připomenout si také druhou část problematiky. K výchově dítěte ve víře se zavazují jak kmotři, tak rodiče. Je zajímavé, že ač jsou rodiče oproti kmotrům s dítětem neustále, u nich se některé podmínky, jako například přijetí svátosti biřmování, nevyžadují.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou