Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Glosy

2. 3. 2005

Tisk

Vydání: 2005/10 Svět řízený ženami, 2.3.2005

Příloha: Perspektivy

Svoboda a bezpečí jsou vzájemně v nepřímo úměrném vztahu. Čím je společnost demokratičtější, čím více respektuje práva a svobody jednotlivce, tím je pro ni obtížnější bránit se ohrožení ze strany vyšinutých nebo zločinných jednotlivců, extremistických skupin či vnějšího nepřítele. S tímto problémem se dnes potýká řada demokratických a liberálních států. Přímo modelovou situaci musí v současnosti řešit sousední Německo. Po řádných volbách tam v saském zemském sněmu zasedli pravicoví neonacisté (NPD), kteří se provokativně odmítli zúčastnit pietní vzpomínky k výročí osvobození Osvětimi a politicky využili 60. výroční zničení Drážďan spojeneckým náletem. Na 8. května (k šedesátému výročí konce druhé světové války a porážky hitlerovského Německa) neonacisté plánují pochod Braniborskou branou v Berlíně. Veřejnost je pobouřena, ale zákonodárci musí pracně hledat cestu, jak takovou manifestaci zakázat, případně jak zakázat extremistickou stranu, když ústavní pořádek zaručuje svobodu přesvědčení, slova a shromažďování, nedochází-li přitom k protizákonným činům: k násilí nebo jeho propagaci. Německý příklad ukazuje, že nestačí takovou stranu prostě přejmenovat, pokud se nezmění ideologicky.

Je jistě dobře uvažovat o příčinách extremismu a hledat cesty k jeho prevenci. Ale dějinná zkušenost učí, že je také třeba zlo potlačovat, ještě než příliš zmohutní. Hitler ve svém spisu Mein Kampf publikoval naprosto jasně své názory a úmysly, jenže nikdo je nebral vážně. Podobně nezastírali své názory a úmysly ani bolševici. Není snadné hodnotově vykořeněné a frustrované mladé generaci „nepamětníků“ předávat dějinnou zkušenost, ale je to nutné. Stejně tak je nutné vymezit prostor umožňující „demokratické“ soužití v dnešní společnosti. Podceňovat nebezpečí se totiž nevyplácí.

dp

***

Neexistuje know-how, jak v politice čelit zlu. Ptali se kdysi Josefa Luxe, zda může existovat poctivý politik. Prý řekl: „Může, ale stejně mu to nikdo nebude věřit...“ Vystihl tím jeden z detailů svízelné hry s trvale otevřeným koncem zvané politika, toho propletence dobra i zla, počestných úmyslů i jejich neblahých důsledků, kdy člověku často nezbývá než volba mezi zlem větším a menším. Těžko v ní zůstane nepotřísněn, ledaže by rezignoval na politický úspěch. Proto občas slýcháme, že „morálka do politiky nepatří“. Běda, bere-li se to doslova! V politickém programu se výzva k ctnostem sice nevyjímá věrohodně, ale v motivaci politického chování má morálka nezastupitelné místo: amorální politik se stává nástrojem, ba i zdrojem zla.

Co když se zlo stane významnou společenskou silou? U starozákonních proroků vidíme, že volání na poplach bývá házením hrachu na zeď, které nezabrání budoucí katastrofě. Lze učinit z odporu ke zlu účinnou politickou sílu? V pohádce o císařových nových šatech se to nevinnému pacholeti povedlo. Politik však bývá z povahy své praxe potřísněn. Připomenou mu to. Lze zvažovat jeho oprávněnost: zda zlo, jímž se znečistil, je menší než to, jemuž chce čelit, ale na to není čas ani chuť. Přesto jsou chvíle, kdy by měl někdo zařvat: „A dost!“ Jsou to chvíle typu vhod i nevhod, řečeno s apoštolem Pavlem.

Netvrdím, že KDU je stranou „čistých rukou“. Její předseda  určitě není nevinné pachole. Stalo se však, že se pokradmu patlané zlo individuální (chytristiky nynějšího premiéra) zjevilo v mimořádně názorné souvislosti s mnohem zlověstnějším zlem strukturálním. Co dál?

Bude-li současný rozruch zameten pod koberec (čtenáři této glosy už vědí víc než autor v době jejího vzniku), staneme před otázkou, jak se odpovědně občansky chovat, zvítězí-li nepsaná společenská smlouva o tom, že morálka do politiky nepatří.

ř
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou