Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Jak mluvit o Božích přikázáních?

10. 9. 2019

Tisk

Desatero. Zákon, který Bůh dal Mojžíšovi před více než třemi tisíci lety, tisíce kilometrů od nás. A stále je platný! Jak o něm mluvit s dětmi, aby ho neměly jen za příkazy, které se musejí naučit zpaměti? Jak jim vysvětlit, že Desatero svobodu nebere, ale dává?

Vydání: 2019/37 Naděje, pokoj a smíření pro Afriku, 10.9.2019, Autor: Kateřina Šťastná

Příloha: Doma 37


„Desatero Bůh učil lidi ve chvíli, kdy se poprvé vydali za svobodou. Vyšli z egyptského otroctví a asi moc nevěděli, co si s tou svobodou počít,“ říká Eva Muroňová, katechetka a spoluautorka učebnic náboženské výchovy. A do této situace vstupuje Bůh tím, co dnes známe jako Desatero. „Boží přikázání je první deklarací svobody v dějinách, jsou to pravidla pro pokojný a spokojený život ve vztahu k Bohu i k člověku,“ dodává Muroňová. Díky tomu i my máme tuto tradici osvědčenou mnoha generacemi, danou a potvrzenou samotným Bohem.
Úměrně věku můžeme dětem vyjmenovávat jednotlivá přikázání a povídat si s nimi o tom, jak se podle nich můžeme v různých situacích rozhodovat a proč či jaké to může mít důsledky. Důležité je diskutovat o různých možnostech a společně shromažďovat argumenty pro a proti. Eva Muroňová vysvětluje, že malé děti berou jako dané to, co jim řekne rodič nebo autorita. Z hlediska vývojové psychologie se řídí takzvanou heteronomní morálkou, tedy zásady přebírají. Okolo třetí třídy ale samy obvykle začínají rozlišovat, co je dobré a co špatné. Nejprve hovořme o jednoznačnějších situacích a čím jsou starší, tím víc s nimi můžeme probírat i morální dilemata a eticky sporné otázky.
„V životě se člověk dostává do situací, kde neexistuje dobré řešení a je nutné se nějak rozhodnout,“ říká katechetka Muroňová. Ale právě ve chvíli, kdy dítě začne autonomně uvažovat, by mělo poznávat, proč je potřeba dodržovat určitá pravidla – a že svoboda neznamená, že půjdu do supermarketu a vezmu si, co chci, ale naopak svoboda je, že některé věci nepotřebuji.
Aktualizovat i v dospělosti
Marie Špačková z Diecézního katechetického centra v Brně říká, že existují tři stupně poznávání Desatera: naučit se ho, porozumět mu a žít podle něj. Naučit se ho zpaměti pro děti není problém a existují na to různé hravé formy. „Já osobně jsem pro to, aby se děti Desatero i dnes učily nazpaměť, i když všemu úplně nerozumějí,“ míní. Mnohem těžší je ale porozumět. „Neznámá slova je třeba vysvětlovat a Desatero překládat do současného jazyka, dbát na to, aby nebylo odtrženo od vztahu k Bohu. Musíme dětem zdůrazňovat a ukazovat na příkladech, jak má Bůh každého rád a že Desatero je projevem jeho péče o člověka,“ zdůrazňuje Marie Špačková. A dodává, že porozumění není jednorázová záležitost, která se odehraje ve třetí třídě základní školy, ale že Desatero musíme i v dospělosti dál objevovat a stále aktualizovat v různých životních situacích.
„Žít podle Desatera je pak nejtěžší úkol. Zde hraje velkou roli příklad rodičů a dospělých, jejich vztah k Bohu, přístup k životu a také k jiným civilním pravidlům soužití – zda je dospělí berou vážně, nebo je obcházejí a nic si z nich nedělají. To všechno děti vnímají a nasávají,“ připomíná Špačková.
Na prvním místě láska
Podle Evy Muroňové nemůžeme o Desateru mluvit bez blahoslavenství a Ježíšova největšího přikázání. Podobně jako Mojžíš vystoupil na horu Sinaj, tak i Ježíš vystupuje na jedno návrší u Genezaretského jezera a hovoří o blahoslavenstvích, o odplatě a lásce k nepřátelům, o posuzování druhých, o stromu a o ovoci (Mt 5-7; Lk 6,20-49). Když se Ježíše ptali, které z přikázání je nejdůležitější, shrnul všechna do dvou: „Miluj Pána, svého Boha, celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí. To je největší a první přikázání. Druhé je podobné: Miluj svého bližního jako sám sebe.“ (Mt 22,34-40) Marie Špačková k tomu na závěr dodává, že je dobré mít při tom všem na vědomí, že nejlepší pravidla dává ten, kdo nás má rád a komu na nás záleží. Máme tedy děti vést k objevování Boží lásky a k modlitbě. K tomu, že Bůh je dobrý a chce naše dobro. A že nám dal pravidla ne kvůli sobě, ale kvůli nám.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou