Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Frajer, štramák chlap, kněz, biskup

6. 11. 2007

Tisk

Vydání: 2007/45 Jak se žije ekologickým zemědělcům, 6.11.2007, Autor: Petr Příhoda

Příloha: Doma

Čtu, jak se tři mládenci prostřihávají hraničním zátarasem, a srdce mi tluče v krku. Je rok 1957 a v drátech pět tisíc voltů. Byli to frajeří, jak se uznale říkává. Přitom je to líčení věcné, střídmé, jako ostatně celý knižní rozhovor s Petrem Esterkou, tehdy přirozeným vůdcem trojice, pak bohoslovcem v Římě, knězem a vysokoškolským učitelem, vojenským kaplanem a nyní biskupem, který pečuje o české krajany rozseté po světě.
Aniž by o to usiloval, je jeho život jedním pestrým dobrodružstvím. Co ho formovalo? Život na slovácké dědině (v Dolních Bojanovicích), strasti doléhající na nezámožnou, ale víře oddanou rodinu v padesátých letech, římská studia a zejména půlstoletí duchovní služby v zemi, jež platí ve svobodném světě za nejsvobodnější – USA.

Našinec i exot
Interview je žánr, jemuž zákonitě dominuje ich-forma, která vysunuje do popředí osobnost dotazovaného. Ten zde sice ich-formu přijímá, nelze jinak, ale mluví o světě a lidech v něm, sám stojí stranou. Jeho portrét se v čtenáři postupně utváří jaksi sám od sebe. Cosi je v něm neobvyklého, přemýšlím, v čem to vězí.
Mluvím-li s „našincem“, českým katolíkem z přelomu tisíciletí, laikem, knězem, řeholníkem, biskupem, vnímám jím prožívaný svět jako konfliktní, plný napětí, neřešitelných problémů, často křivd, ba i tragiky. Takový svět poznamenává též toho, kdo o něm svědčí (neboť jím trpí). Poznamenává rovněž mezilidské prostředí, i když je tvoří „katolíci mezi sebou“. Všimněme si, kolik v něm bývá nejistoty, nevstřícnosti, podezíravosti, ba i zapšklosti.
Tahle knížka mi pomohla nahlédnout, kolik energie vynakládáme na své sebepotvrzení, sebeobhajobu, a jak jsou naše „Já“ vlastně frustrována. Nacházím to i v sobě. – Petr Esterka je stále „našinec“, moravský kořen je v něm znát, přesto je pro nás „exot“ (v sympatickém smyslu!). Dodávám: bohužel.
Především je „nezakomplexovaný“, čili svobodný a otevřený. Nic nezametá pod koberec. Můžeme s ním mluvit o čemkoli, aniž bychom se museli strachovat, že se ho to dotkne a on nás zpraží. Nebo že se zalekne a stáhne se.
Nejvíc je to znát, když mluví o sexualitě (v knize je to jen pár stránek). Ale nejen o ní, nýbrž o všech tématech, která mají tendenci nás rozdělovat, zatímco v něm jsou přirozeně uspořádaná a „volně přístupná“.

My – oni – toto v Esterkovi není
Máme tady u nás sklon vnímat člověčí svět, i ten náš, katolický, v termínech antagonismů, které polarizují. My–oni: předkoncilní–pokoncilní, tradicionalisté–modernisté, rigorózní–laxní, konzervativní–progresivní, intelektuálové–prostí věřící, pravověrní–heretici. Umožňuje nám to potlačit nejistotu vlastní pozice, doktrinálně se přimknout k jednomu pólu a zavrhnout ten opačný. Toto v Petru Esterkovi není.
Zeptal jsem se kdysi postaršího kanovníka, jenž předtím působil jako farář: kolik párů, které v životě oddal, skutečně vědělo – z hlediska katolického křesťanství – do čeho jde? Prý asi desetina. Veřejně by to ale neřekl. Petr Esterka je v obdobných situacích „v obraze“ a neskrývá to. Zná se i ke svým nejistotám a ani v náznaku je nepřekrývá pózou důstojenství svého úřadu. I jeho řeč je nestrojená, přirozená, jako vánek nebo voda. On je prostě – a záviděníhodně – „normální“.
Kritice do vlastních řad se nevyhýbá, ale i pak mluví o církvi jako o širší rodině, kde má všechny rád. Mluví-li o zlu v člověku, neodsuzuje, nýbrž se řídí zásadou „nenávidět hřích – milovat hříšníka“, přitom je v tom naprosto přesvědčivý. Je prostě normální. Tedy i věrohodný.

Rozhodni se pro risk. Petr Esterka v rozhovoru s Alešem Palánem. Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 2007
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou