10. 3. 2009
Vydání: 2009/11 Tělo jako zboží, 10.3.2009, Autor: Lukáš Jirsa
Letošní oscarové klání mělo jasného vítěze, jímž se stal film Dannyho Boyla Milionář z chatrče. Příběh mladíka z chudinské čtvrti v Bombaji, který v soutěži Chcete být milionářem? vyhraje nejvyšší možnou částku a zároveň bojuje o ztracenou lásku z dětství, získal osm sošek včetně těch nejcennějších – za film a režii. Filmem přiznané hraní si s kýčem a pohádkovost příběhu však nejsou důvodem k jeho nekritickému oslavování.
Danny Boyle je známý především díky svému snímku Trainspotting (1996), jenž sugestivním způsobem zachytil život drogově závislých. Další bezkonkurenční úspěch, tentokrát ovšem nejen u kritiky, ale také u nejširší veřejnosti, přichází právě teď s pohádkovým příběhem o tom, jak chudý mladík k bohatství přišel, a ještě k tomu získal dívku svých snů. V tisku jsme se mohli dočíst, že Milionáři z chatrče nelze téměř nic vyčíst. Jeho pohádkové vyznění přináší divákům napětí, vtip, lásku, smrt, nebezpečí a především šťastný konec. Co víc si dnes, v době tolika nejistot, přát. Indický premiér řekl, že země díky úspěchu filmu zakouší pocit hrdosti. Všichni jsou tedy nadšeni: diváci, tvůrci, kritici, indický premiér a jistě i mnozí Indové. Dvouhodinový snímek začíná týráním mladíka Jamala. Policisté se snaží zjistit, jak je možné, že mladík znal odpovědi i na ty nejtěžší otázky. Střih nás zavede do známého studia pořadu Chcete být milionářem?, kde Jamal odpovídá na první z nich. Se správnou odpovědí se filmoví diváci dozvídají i část dramatického a neuvěřitelného života chlapce z největšího bombajského slumu, v němž dnes žije kolem milionu lidí. Na tolik oslavovaném filmu zaujmou především dvě věci: zobrazení Indie, paradox tamní chudoby a vyspělosti, a soutěž Chcete být milionářem?, kterou dobře známe i z českého prostředí. Média jsou nervovým systémem současné světové společnosti. Svět je ovládán obrazy, především těmi televizními. A vidět „milionáře“ v indickém provedení je toho důkazem. Tentýž princip soutěže, totéž studio, táž hudba, totéž napětí, téměř totožné chování moderátora. Televizní povrch a lesk dokonale zakrývají hluboké kulturní rozdíly a kontrastují s cizostí indického prostředí a s neproniknutelností tamní kultury, jež je tím nebezpečně bagatelizována.
CHUDOBA jako VDĚČNÁ KULISA
Kultura Indie je pro obyvatele Evropy jen stěží představitelná, je zahalena hávem exotičnosti a tajemnosti. Chudoba většiny tamních obyvatel je něčím pro nás zcela cizím a po zhlédnutí snímku tomu není jinak. Nařčení filmu z šíření „pornografie chudoby“, tedy z komerčního zneužívání nouze tamních obyvatel k vlastnímu prospěchu, je bohužel zcela pochopitelné. Příběh by se totiž mohl odehrávat i kdekoli jinde a nijak by mu to neuškodilo. Jedna z nejchudších oblastí Bombaje slouží toliko jako atraktivní kulisa, která diváka nijak nezasáhne. Netvrdím, že každý film musí přinášet pravdivá svědectví o trpícím světě, neboť člověk potřebuje i chvíle odpočinku a uvolnění. Nicméně úspěch a nekritické přijetí Milionáře z chatrče ukazuje na touhu společnosti zapomenout na skutečný stav věcí a zavírat před ním oči. Je potvrzením o způsobu myšlení většiny lidí Západu. Jeden z recenzentů napsal, že tento film „působí jako jeden dlouhý videoklip“ a že „potěší téměř každého a nikoho snad neurazí“. Nemá pravdu. Urazí ty, kdo se na svět nedívají jen jako na jeden dlouhý videoklip.
Vydavatel: KatMedia s.r.o.
ISSN 0862-5557 (Print)
ISSN 2787-9593 (Online)
Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.
Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.
Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou
Nastavení souborů cookies
Soubory cookies jsou malé textové soubory, které se ukládají do vašeho zařízení při navštěvování webových stránek. Soubory cookies používáme k různým uživatelským, analytickým a marketingovým účelům (například pro zapamatování přihlašovacích údajů k vašemu účtu, apod.).
Své předvolby můžete měnit a odmítnout určité typy cookies, které se mají ukládat do vašeho zařízení. Můžete také odstranit všechny soubory cookie, které jsou již uloženy ve vašem počítači. Tím však můžete přijít o některé uživatelské vymoženosti našeho portálu.