Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Srdce Ježíšovo je bohaté a štědré

5. 6. 2007

Tisk

Vydání: 2007/23 Když rodiče mluví dětem do života, 5.6.2007

V době mého mládí jsme rádi prožívali celý červen ve znamení pobožností k Nejsvětějšímu Srdci Ježíšovu. Můžete připomenout historické okolnosti vzniku svátku Srdce Páně a milosti, které tato dnes často opomíjená úcta lidem zprostředkovává?

Je první pátek v měsíci. Kromě každodenních povinností navštěvuji ve svých třech farnostech nemocné. Následuje různě organizované zpovídání, mše svaté a výstavy Nejsvětější svátosti oltářní. Všude litanie, kadidlo, vůně a krása květin. Obyčejný první pátek na moravském venkově. Na jeho konci jsem hodně unavený, ale šťastný. Proč to všechno? Je to náš projev lásky a úcty k Nejsvětějšímu Srdci Ježíšovu. Láska je věcí každého z nás. A úcta, ta se vytvářela velmi dlouho a je dobré předávat ji dál.

Hnutí směřující do plnosti
Pobožnost k Srdci Páně se zrodila v ovzduší kristocentrické a mystické spirituality. To se vytvořilo kolem benediktinského a františkánského řádu, propagátory byli sv. Anselm a sv. Bernard. Z rozjímání o Kristově utrpení a jeho probodnutém boku se došlo i ke vnímání symboliky srdce, které je otevřeným útočištěm duší, pokladem božských bohatství a symbolem lásky. Poprvé píše o pobožnosti k Nejsvětějšímu Srdci sv. Bonaventura ve svém díle Vita mystica. Ve středověku rozjímaly a prožívaly mystické zážitky světice Gertruda a Mechtilda. Postupně pak došlo k přechodu chápání a úcty – od mystiky k askezi. V 17. století rozšiřovali úctu jezuité. Zásluhou sv. Jana Eudese byly schváleny první texty votivní mše, litanií a officia (1672). Litanie naznačovaly plnost osobnosti Syna Božího. Základem dnešní pobožnosti k Božskému Srdci Páně byla čtyři zjevení Pána Ježíše sv. Markétě Marie Alacoque (1675). Pobožnost uznal poprvé (1765) jako výsadu v omezené míře papež Klement XIII. Pro celou církev byla slavnost Nejsvětějšího Srdce Ježíšova zavedena papežem Piem IX. (1856). Dějiny úcty k Srdci Páně ve zkratce vystihl katalánský básník P. Jacinto Verdaquer (1887) ve „Snu svatého Jana“. Podle básníkova průhledu má tato úcta dynamiku vývojovou, životodárný niterný pohyb s blahodárnými vnějšími účinky. Je v něm naznačeno putování církve, stálé vývojové hnutí směřující do plnosti, jehož je Srdce Páně symbolem.

Vrcholný projev víry
Úcta k Božskému Srdci Páně se stala především na sklonku 19. a ve 20. století vrcholným projevem katolické víry a lidové zbožnosti v celé církvi a takto překročila i práh 21. století. Na svém vzestupu se projevila rovněž v četných chrámech a kaplích. Z novostaveb tohoto období uvádím světoznámou baziliku Sacré Coeur na Montmartru v Paříži (1914), z domácích např. kostel Božského Srdce Páně v Brně-Husovicích (1910) a v Praze na Královských Vinohradech (1932). Do starších kostelů byly pořizovány oltáře, sochy, obrazy, antipendia, korouhve či okenní vitráže s motivem Božského Srdce Páně. Toto téma se dostalo na drobné předměty náboženské úcty, do písní i do lidové architektury. Vznikala laická sdružení, zasvěcená a pojmenovaná podle Srdce Kristova. Tématem úcty Božského Srdce Páně se zabývaly i dokumenty papežů, např. Lva XIII. a Pia XI. Papež Pius XII. shrnul celou nauku o Srdci Kristově v encyklice Haurietis aquas (1956).

Objevují osobní boží tvář
Spiritualita úcty Božského Srdce Páně byla a je inspirující pro mnohá řeholní společenství v celé církvi. U nás jsou známí např. Křížovníci s červeným srdcem – cyriakové (1179), Malí bratři a sestry Ježíšovi Karla Foucaulda (1936/1939), Kongregace sester Těšitelek Božského Srdce Páně (1915) a Kongregace bratří Těšitelů z Gethseman (1922) či hnutí Emmanuel (1973). V dnešní církvi se úcta k Nejsvětějšímu Srdci Ježíšovu pomalu přetváří z lidového pojetí k individuální pobožnosti duchovně žijících osob. Pomáhá objevit osobní tvář Boží a přispívá k přetvoření naší náboženské zkušenosti ve svědectví lásky v současném světě. Srdce Ježíše Krista zůstává stále bohaté a štědré ke všem, kteří ho vzývají!
P. Jan Martin Bejček, OSB, farář v Letonicích u Vyškova


Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou