Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2025
Březen 2025
Únor 2025
Leden 2025
Prosinec 2024
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Duše je podstatnou formou našeho těla

23. 1. 2008

Tisk

Vydání: 2008/4 Fotbalové násilí v zemi papeže, 23.1.2008

Rád bych dostal odpověď na moje pochybnosti o lidském vědomí, zejména v souvislosti s morálkou a svědomím. Je vědomí produktem mojí duše, nebo jen lidsky závislé a omezené práce mého mozku?

Otázka, kterou jste nastolil, patří mezi nejsložitější. V první řadě je třeba podtrhnout, že pojem „duše“ rozhodně není jednoznačný. Křesťanská antropologie musí jednoznačně odmítnout každé dualistické pojímání vztahu mezi tělem a duší kupříkladu platónského ražení. Biblické poselství silně podtrhuje jednotu člověka, který má duševní a tělesný rozměr. Tělo tedy rozhodně není jakýmsi „vězením duše“. Bez těla nelze hovořit o kompletním člověku. Jedno ze základních antropologických dogmat vyjadřuje tuto nedualistickou koncepci lidství pomocí aristotelovských kategorií, když říká, že duše je podstatnou formou těla. Duše tudíž celým tělem proniká a dává mu základní strukturální jednotu, s níž souvisí tajemství života a následně vědomí.
Problém nastává zejména ve vztahu k eschatologii, přesněji řečeno k tomu, jak si máme představit život duše oddělené od těla. Vedle toho se objevuje také druhý problém, protože moderní výzkumy lidského mozku ukazují vcelku zřetelně, že určitá poškození tohoto orgánu nakonec vedou k některým typům „poškození“ nebo obměny osobnosti příslušného člověka. Jak je to tedy s duší a jak je to s naší svobodou?

DUŠE SE ZKOUMÁNÍ VYMYKÁ
Když hovoříme o takzvané intermediální eschatologii, máme na mysli stav duše zesnulého člověka před vzkříšením těla, k němuž podle Písma dojde na konci časů. Má-li mít takové učení smysl, pak duše musí být nositelem kontinuity vědomí, sebevědomí a mravní odpovědnosti napříč jednotlivými stavy našeho putování (pozemský život – posmrtná existence – vzkříšený člověk). Mělo by jinak smysl mluvit o odměně a odplatě, kdyby duše nebyla nositelem této kontinuity? Jaký smysl by mělo vzkříšení, kdyby zde neexistovala spojitost s naším nynějším životem? Zároveň je ale třeba důrazně podotknout, že stav oddělené duše je důsledkem hříchu, a proto intermediální eschatologie není něco, co by odpovídalo původnímu záměru Boha s člověkem.
Druhý problém je řešitelný jen velmi obtížně. Náš mozek má věcnou povahu, a proto jej můžeme učinit předmětem empirického zkoumání, avšak duše věcnou povahu nemá, a proto se takovému zkoumání zcela vymyká. Člověk sám pro sebe nikdy nepřestane být tajemstvím, otázkou, výzvou. Jedině díky tomu vzniká náboženství, filozofie, teologie, umění. Nezvěcnitelnost duše je také určitou ochranou člověka před ním samým. A právě tady se nabízí přirovnání, které by mohlo na celou záležitost vrhnout poněkud více světla. Všichni víme, že počítače jsou stroje, které dokážou velmi rychle provádět spoustu logicky spojitých úkonů. Zároveň by každému mělo být jasné, že počítač nemá a nikdy nebude mít vědomí sebe, nikdy nebude subjektem. Odborníci na činnost mozku se tak trochu podobají těm, kdo se zabývají konstruováním počítačů. Dozvíme se od nich, jak funguje to či ono, nikdy nám ale nevysvětlí, co je vědomí, sebevědomí, co dělá z člověka subjekt, kde se v člověku bere otevřenost transcendenci. A právě to, co nikdy nezvěcníme a čeho se nikdy definitivně nezmocníme, můžeme vnímat jako projevy tajemství, jež nazýváme lidskou duší.
Zároveň bychom si ale měli uvědomovat, že problematika svobody a podmíněnosti našeho jednání není zdaleka tak snadná, jak jsme se možná donedávna domnívali. Nakolik je určité jednání mravně přičitatelné, nakolik je podmíněno výchovou, okolím, případně určitými deformacemi v mozku, to nejsme s to posoudit. Je proto velmi dobře, že nakonec to všechno bude posuzovat ten, který je vševědoucí, a nikoli my, lidé.
P. CTIRAD V. Pospíšil OFM, profesor dogmatické teologie na CMTF UP v Olomouci


Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou