Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Knoflíková válka a spol.

31. 8. 2004

Tisk

Vydání: 2004/33 Mladí křesťané na módní vlně, 31.8.2004

Letně filmové školování v Uherském Hradišti
První srpnovou neděli skončila v Uherském Hradišti jubilejní 30. Letní filmové škola (LFŠ). Již tradiční desetidenní maratón (po karlovarském festivalu druhé největší prázdninové setkání milovníků filmového umění) je však ve skutečnosti o deset let starší. První letní filmový seminář se uskutečnil už v roce 1964 v jihočeských Čimelicích. Současný název tato akce získala až v rámci normalizačního zásahu roku 1975 a svou dnešní téměř „kultovní“ podobu si tato zpočátku přísně uzavřená akce vybudovala až na začátku 90. let po přestěhování do Uherského Hradiště.

Po loňských hlavních tématických celcích Film a básník a Film a smrt se letošní LFŠ vrátila do dětství. Film a dětství a Film a pohádka, to byly hlavní pilíře letošního programu. Ovšem je nutno konstatovat, že zejména zde tkví mnohá úskalí: stejně jako loňská smrt, i dětství je v nejrůznějších podobách přítomno prakticky v každém filmu. A výběr filmů se pak lehce stával předmětem diskusí a kritiky. Přesto kromě připomenutí některých všeobecně známých a klasických dětských filmů se i zde setkáváme s příjemnými překvapeními.
KDYBYCH TO BYL BÝVAL VĚDĚL...
Z „živé klasiky“ zmiňme, že pořádající Asociace českých filmových klubů uvádí znovu do kin francouzskou Knoflíkovou válku, kterou pod režijním vedením Yvese Robertse svedli Lovreňáci a Velraňáci už v roce 1961. „Kdyby jsem to byl býval věděl, tak bych sem nechodil,“ mohou tedy konstatovat i další generace diváků, jejichž vlastní „knoflíková válka“ bude v současné době podle režiséra méně romantická a mnohem tvrdší.
Do Uherského Hradiště sice nedorazil šestačtyřicetiletý íránský režisér Majid Majidi (údajně kvůli neschopnosti českých úředníků v Teheránu udělit mu vízum), ale jeho snímky o neradostném dětství přesto zapůsobily prostotou i silou výpovědi. Například ústřední postavou dramatu Barva ráje z roku 1999 je nevidomý chlapec. Osmiletý Mohammad čeká na svého otce, který ho má vyzvednout z teheránského institutu pro nevidomé, ale ten by ho nejraději vůbec neodvezl. Manželka mu zemřela, osobní život se mu zhroutil, má problémy zajistit si obživu a břímě v podobě chlapce, který se o sebe nedokáže sám postarat, ho ničí. Teprve tragické důsledky toho, že chlapce odebral i z péče staré babičky, ho smiřují s jeho údělem a slepým synem. Česká televize tento působivý snímek sice nedávno uvedla ve svém Filmovém klubu, ale v tak pozdních hodinách, že nemohl oslovit širokou veřejnost, jak by si zasloužil.
MALÝ REPORTÉR
Na LFŠ naopak zavítal bez problémů ze sousedního Polska pětašedesátiletý dokumentarista Marek Lodzinski. Z jeho tvorby mě nejvíce zaujal čtyřicetiminutový dokument z roku 1995 Všechno se může stát. Autor tehdy vzal svého šestiletého synka Tomka do parku, kde tráví své dny staří lidé, a nechal ho s nimi promlouvat. Jak při následné besedě vysvětlil, s kameramanem, který disponoval objektivem schopným zachytit obraz na velkou vzdálenost, vybavili chlapce mikrofonem a vyslali ho „do terénu“. Chlapec pak svým zpovídaným „objektům“ vysvětlil, o co jde, přisedl si k nim a dal se s nimi do hovoru. Přesně tak, jak to dokáže jen dětská nevinná duše. Vznikl nesmírně lidský snímek o životě, v němž se v souladu s názvem může stát všechno - třeba se i klidně dožít 120 let. Jak autor vzpomínal, zapůjčení objektivu i zvukového zařízení bylo nesmírně nákladné, a tak měli na natočení filmu jen týden. Ke konci byl chlapec svými „hovory“ s lidmi tak vyčerpaný, že už se mu do parku moc nechtělo. Ale již pár dní po skončení se dožadoval, aby si se svými stařečky a stařenkami mohl jít znovu popovídat. Bez ohledu na film.
Naopak nelítostný pohled na drsné dospívání bez otce a na to, co se stane, když se nečekaně po mnoha letech vrátí, přináší ruský film Návrat. V Hradišti osobně přítomný jednačtyřicetiletý Andrej Zvjagincev se zatvrzele bránil interpretaci svého filmu, v němž otec donutí své dva syny k drsnému výletu, při němž sám zahyne. Vlastní interpretaci si ostatně může vyzkoušet samotný divák, protože tento vítězný snímek z loňského benátského festivalu je ozdobou programu českých Filmových klubů.
MONTY PYTHON, STOPPARD A JINÍ
Letošnímu ročníku LFŠ dominovala dvojice hostů - členů bývalé britské komediální skupiny Monty Python Terry Jones a Terry Gilliam, kteří kromě své tvorby vzpomínali pochopitelně i na dětství. Jejich dalším „hvězdným“ souputníkem byl současný velikán světové dramatiky Tom Stoppard, který se roku 1937 narodil jako Tomáš Straussler v nedalekém Zlíně.
Nabídka filmových i doprovodných akcí byla samozřejmě mnohem bohatší, než mohl ukázat předcházející stručný výčet (např. jedním z velkých „národních“ cyklů byla i rozsáhlá retrospektiva čínského filmu). Během deseti dnů bylo v Uherském Hradišti promítnuto na 230 filmů. Většina z více než 4 000 dobrovolných „žáků“ se věnovala navzdory blízkému koupališti a tropickým vedrům nejen jejich sledování, ale i besedám s odborníky a tvůrci. Ach ty děti filmovou školou povinné...
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou