Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Jednota křesťanů - dar Boha na Mariinu přímluvu

13. 1. 2009

Tisk

Vydání: 2009/3 Hlad ve třetím světě, 13.1.2009

Jsem od dětských let ctitelkou Matky Boží a skutečnost, že je P. Maria vzývána také jako Matka jednoty křesťanů, jsem dosud přijímala nějak automaticky. Ale na dotaz syna, proč tomu tak je, když přece všichni křesťané Matku Boží neuctívají, jsem neuměla odpovědět.

V první řadě je třeba říci, že památka „Panny Marie, Matky jednoty křesťanů“ se neslaví všude. V italském liturgickém kalendáři jsem ji kupříkladu nenalezl. V „Liturgii hodin“ se dozvídáme, že pro naše diecéze byla tato památka povolena dne 10. 9. 1966 a slaví se vždy 18. ledna. Vroucí úcta k Matce Páně spojuje především katolické a pravoslavné křesťany. V pozadí naší památky se nacházejí velkolepá unijní setkání katolických a pravoslavných křesťanů, která se konala na Velehradě. K otázce pak dlužno podotknout, že v jednotlivých evangelických společenstvích se nesetkáváme pouze s odmítavým postojem k Ježíšově Matce.
Ve Starém zákoně často čteme výraz „Dcera siónská“ (srov. např. 2 Sam 5,6–10; Iz 37,32; 46,13; 52,1–2; Jer 28,18), jímž se označuje buď Jeruzalém, anebo celý Izrael jako národ. V Novém zákoně se zejména u Lukáše a Jana setkáváme s výroky a obrazy, které nám Marii prezentují jako „Dceru siónskou“ ve smyslu nového Izraele, tedy církve. Lze říci, že jako Maria porodila Krista, tak církev po jejím vzoru rodí Krista v nás.
V mešním formuláři na památku „Panny Marie, Matky jednoty“ nacházíme vstupní modlitbu, kde se praví: „Bože, Otče svatý, ty jsi pramen jednoty a původce svornosti; shromáždi všechny národy a na přímluvu Panny Marie, Matky všech lidí, z nich učiň jeden lid nové smlouvy.“ Prvotní původce jednoty je tedy Bůh Otec a Maria jako přímluvkyně, případně jako stvořený obraz jeho tajemných mateřských rysů. Bůh totiž není jen Otec, nýbrž také Matka, jak to kupříkladu jasně vyjádřil Jan Pavel I.
V prefaci se říká o Kristu: „Když byl v přítomnosti své Matky vyvýšen ze země, shromáždil tvé rozptýlené syny v jedno a připoutal je k sobě poutem lásky.“ Naše jednota vyplývá z daru smíření, které uskutečnil Ježíš na kříži, pod nímž stála jeho Matka. A právě do její duchovní mateřské péče jsme byli svěřeni v učedníkovi, jehož Kristus miloval. O kousek dále stojí: „A když se vrátil k tobě a usedl po tvé pravici, seslal na Pannu Marii a na apoštoly shromážděné s ní k společným modlitbám Ducha svornosti a jednoty, pokoje a smíření.“ Prvotním původcem naší jednoty je tedy Bůh Otec, Syn a Duch svatý. Maria v daru jednoty a smíření hraje nesmírně důležitou roli jako Ježíšova matka, přímluvkyně, naše duchovní matka a privilegovaná představitelka církve, tajemného Kristova těla.
P. CTIRAD V. Pospíšil OFM, profesor dogmatické teologie na CMTF UP V Olomouci


Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou