Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Prosinec 2025
Listopad 2025
Říjen 2025
Září 2025
Srpen 2025
Červenec 2025
Červen 2025
Květen 2025
Duben 2025
Březen 2025
Únor 2025
Leden 2025
Prosinec 2024
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Jak se k sobě mají křesťanství a armáda

18. 11. 2008

Tisk

Vydání: 2008/47 Co víme o Romech?, 18.11.2008

Nastavit nepříteli druhou tvář?
Neodporuje samotná podstata armády Ježíšově výzvě: Udeří-li tě někdo do tváře, nastav mu druhou?
Stojím plně na straně velikána křesťanského starověku, biskupa a učitele církve sv. Augustina, který na sklonku života v jednom ze svých dopisů napsal: „Je možné a mnohdy i správné dle Kristových slov nastavit svoji druhou tvář. Nicméně nikdy nám není dovoleno nastavit tvář druhého.“ Celý problém dovoleného použití vojenské síly je z křesťanského hlediska totiž spojen nikoliv s jednáním na vlastní obranu, ale s jednáním, které má ochránit ty, kteří jsou nám svěřeni. A odvažuji se tvrdit, že armáda je i v současném světě mnohdy jediným nástrojem na nezbytnou ochranu těch, za které mají stát a jeho představitelé přímou zodpovědnost. Mnohdy však také ne…
TOMÁŠ HOLUB, bývalý hlavní kaplan AČR, poradce ministryně obrany

Dobrý život křesťana v armádě?
Můj syn jde do armády. Jak se k tomu mám jako matka postavit?

Dospělý syn musí jít v životě svou vlastní cestou: cestou, kterou si sám zvolí. Předpokládám proto, že nepotřebujete teorii, ale jde vám o to, abyste rozhodnutí svého syna vnitřně přijala. Podívejme se na dva vojáky z evangelií...
Prvním je setník, který má nemocného služebníka a prosí Ježíše, aby ho uzdravil. Přitom vyjadřuje tak velkou víru v uzdravující moc Ježíšova slova, že Ježíš žasne. A my se (mírně upravenými) slovy tohoto vojáka a pohana modlíme vždy před přijetím eucharistie. Setkáváme se tedy s člověkem, který je vnímavý ke svému bližnímu (podřízenému!) a ačkoli nepatří ke společenství vyvoleného národa, je otevřený pro Boží tajemství, na které odpovídá konkrétní vírou v Ježíšovo působení.
Druhým příkladem je další setník – ten, který stojí u Ježíšova kříže. Jeho vojáci nebyli žádní beránci, vůči Ježíšovi projevili svou bezcitnost a krutost. Přesto si tento člověk uprostřed tvrdých chlapů kolem sebe uchovává vnitřní vnímavost, takže – zatímco náboženští „profesionálové“ jsou hluší a slepí vůči Božímu působení v Ježíšovi – právě on v Markově evangeliu poznává a definitivně zvěstuje, že ukřižovaný Ježíš je Boží syn!
Jednoduše řečeno: i ve vojenském prostředí s jeho specifičností, někdy i drsností, může člověk zůstat vnímavý a citlivý pro bližní i pro Boha. Domnívám se, že dva základní postoje, které od vás syn potřebuje, jsou respekt k jeho rozhodování a důvěra, že chce žít dobře a pravdivě – a to i v armádě.
JAN PACNER, kaplan Univerzity obrany Brno

Může křesťan zabíjet?
Není hříchem cvičit se na zabíjení?

Jsem si jist, že pokud by voják byl hladový po zabíjení a těšil se do války, považovala by ho armáda za nebezpečného. Na boj však musí být připraven, a tedy i na možnost, že zabije. Považuji však za nedostatečné, když se my křesťané díváme na složité otázky spojené s armádou pouze z perspektivy hříchu. Možná bychom se na lidi, kteří oblékají uniformu a slouží se zbraní v ruce, měli dívat také z perspektivy kříže. Žijeme totiž ve světě, kde se zabíjí, kde se zneužívá moc a využívá násilí a kde je nutné tomuto zlu stavět mantinely a čelit mu. A to dost dobře nejde s rukama složenýma v klíně. Voják je mnohdy ten, kdo je do tohoto zla vržen, kdo na vlastní kůži zakouší pozemské peklo a na jehož duši to zanechává hrozné stopy. To, s čím se pak musejí vypořádávat, je kříž, který na ně byl naložen – a církev by jim neměla nabízet odsouzení, ale spíše modlitbu a podporu.
MIROSLAV JORDÁNEK, kaplan 4. brigády rychlého nasazení
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou