Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Homilie není koncert na přání

10. 2. 2015

Tisk

O dobrých i nudných kázáních a také o způsobu, jak se přiblížit tomu prvnímu, hovoříme s Mons. ALEŠEM OPATRNÝM, teologem, pedagogem KTF UK a někdejším vedoucím Pastoračního střediska pražské arcidiecéze.

Vydání: 2015/7 Týden manželství. Aby vztah vydržel, 10.2.2015, Autor: Aleš Palán

Homiletiku lze při výuce pojmout různým způsobem. Může to být, stručně řečeno, výuka, jak se dobrat k hodnotnému obsahu homilie nebo jak homilii co nejlépe literárně vystavit a prezentovat. Ideálně je samozřejmě potřebné obojí. Záleží ale mimo jiné na vyučujícím, zda je spíš založením literát a rétor, zanícený biblista či schopný katechetik atd. Pokud jde o minulost (první polovina minulého a předminulé století), převládalo zřejmě rétorické hledisko.
Nikoliv. Mnohdy vycházejí spíš „kopie kazatelů“, kteří dotyčného zaujali. Zpravidla si teprve časem kazatel osvojuje svůj vlastní styl.
Stručně řečeno: Přednáška má předat vědomosti, poučit. Homilie (a o té zde stále mluvím) je součástí liturgie. Má do ní tedy tematicky i formálně „zapadat“. I když má v sobě homilie zčásti výukový moment, není to moment hlavní. Oficiální církevní text, totiž Úvod k misálu, říká:
Hlavní část bohoslužby slova tvoří čtení z Písma svatého proložená mezizpěvy. Homilie, vyznání víry a přímluvy neboli modlitba věřících ji rozvíjejí a uzavírají. Ve čteních, která homilie vykládá, Bůh mluví k svému lidu, zjevuje tajemství vykoupení a spásy a nabízí duchovní pokrm. A dále: Homilie je součástí liturgie a velmi se doporučuje. Je totiž nutná k posile křesťanského života. Má být výkladem zaměřeným na něco z přečtených úryvků Písma svatého anebo výkladem některého mešního textu, s přihlédnutím k právě slavenému tajemství anebo ke zvláštním potřebám posluchačů.
„Tak akorát“ – což znamená přiměřeně dlouhá podle složení účastníků bohoslužby a podle teploty v kostele. Norma na to není, ale uvažme, že průměrně schopného kazatele lze s pozorností poslouchat asi deset, maximálně patnáct minut. Což platí pro dospělé, ne pro děti! A ještě jinak: Homilií má kazatel posloužit posluchačům, ne svému egu!
Samozřejmě je lepší nečtený přednes připravené homilie. Ale lépe je kultivovaně číst než nekultivovaně (s prominutím blekotavě) mluvit spatra. A nejhorší je, když kazatel vlastně neví, co chce říct, a doufá, že na to přijde až při homilii samé.
Pokud reaguje, neměl by reagovat zlobně. Vtipnou poznámku si může leckdo dovolit, ale homilie není diskuse – čili na kazatelovy reakce dost dobře nelze reagovat z pléna. Jde potom o výrazně jednosměrnou komunikaci, což může působit tak, že byl někdo „seřván“ (ba přímo to tak může být).
Viz výše – citace z úvodu k misálu. Rozhodně ale nevykládat všechna tři čtení. A stále platí, že homilie je součást liturgie, ne výuková hodina. Homilie má sloužit liturgii a věřícím, ne že si kazatel poslouží homilií jako osobní veřejnou tribunou!
Zde platí: všeho s mírou a s ohledem na to, co si může dotyčná osoba dovolit. Domnívat se, že musím být za každou cenu vtipný nebo osobní, je omyl. Jakmile se míra překročí, stává se z takovýchto prvků věc posluchače obtěžující.
Nikoliv. Můžeme to doložit známou zkušeností, že závažnější a náročnější texty se lépe prezentují a lépe vnímají v rozhlase než v televizi. Klipová kultura neumožňuje podstatněji rozvíjet myšlenky, předává hotové úseky.
Napomenout, potěšit, povzbudit – to jsou schody, po nichž je dobré stoupat a nezůstat na tom prvním (který by mohl být nejnižší). Záleží také na věku a neformální autoritě kazatele. To, co si může dovolit říci papež František v ranním kázání u sv. Marty, si nemůže dovolit říci novokněz. A „tepání zlořádů“, kdy si to kazatel suverénně vyřizuje s nepřítomnými hříšníky, sice mnohého posluchače potěší („ten jim to dal!“), ale není k ničemu.
Ne jedno, nebo druhé, ale oboje – viz například papež František.
Opakování není to nejhorší, sdělování stále stejné myšlenky (problému, výzvy) je ovšem unavující. Přemýšlí-li dotyčný vytrvale o Božím slově a o světě, v němž žijeme, a o lidech, které má před sebou, nebude to s tím opakováním tak zlé. Pokud by jen přednášel jednou připravená „výborná kázání“ nebo standardní napomenutí, bude se muset asi tak každých šest let nechat přeložit. Jestliže chce mluvit o Bohu a jeho díle s námi, nemůže téma vyčerpat.
Mladí někdy mají snahu uplatnit všechno, co se museli na fakultě naučit. Nebo být za každou cenu originální – to ale také nejde dlouho. To většinou časem přejde. My starší jsme zase v nebezpečí ustrnutí, případně v negativním postoji k současnosti, která se může jevit ve stáří víc a víc cizí. A v nebezpečí rutiny, která vede náš projev k neživotnosti, byť někteří posluchači budou rádi, že slyší stále to samé, co se jim líbí.
Jak od kterého. V každém případě je dobré nechat se inspirovat poctivou prací s biblickým textem, kterou má příprava kázání začínat.
Zpětná vazba je potřebná, ale může být zavádějící – protože prakticky každé kázání vám někdo pochválí a jiný zkritizuje. Jde o to, koho tedy budu poslouchat a jak se vypořádám s tím, že homilie není koncert na přání, ale současně má být posluchačům k užitku (což je něco trochu jiného, než že se „líbí“).
Rozhodně je dobré si čas od času poslechnout vlastní projev ze záznamu, což – zdá se – málokdo dělá, jinak by se musel mnohý ve svém projevu „opravit“. Věřícím (právem!) vadí homilie nepřipravené, mluvení nekonečné a plné moralizování. Ze své zkušenosti bych řekl, že homilie jsou nejkritizovatelnější položkou ve službě kněží (jáhnů i biskupů). Ale zřejmě to nemá na jejich kvalitu žádný vliv.  Nezapomeňme také, že každý provozovatel uvedených nešvarů má i své obdivovatele.
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou