Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

HOMILIE: Nechme hospodáře vstoupit do vinic našich životů

29. 9. 2020

Tisk

Při poslechu dnešního evangelia se nám může zdát vše jasné a srozumitelné. Pán Ježíš v podobenství mluví o tom, jak Izraelité ve svých dějinách zacházeli s proroky a jak nakonec zabijí samotného Božího Syna.

29.9.2020


Je tomu ale skutečně tak? Je smyslem dnešního podobenství jen ukázat, že Kristus zná dějiny svého národa a předpovídá, jak sám nakonec skončí? Ne. Musíme se ptát, co si z toho podobenství máme odnést do našich životů.
Na jedné straně nesmírně velkorysého hospodáře, který připraví vinici: vysází ji, oplotí, vykope jámu pro lis a vystaví strážní věž. A až vše pořádně připraví, pronajme ji vinařům. Když se blíží vinobraní, pošle své tři služebníky vyzvednout výtěžek. Vinaři ale jednoho z nich zbijí, a další dva dokonce zabijí. Hospodář reaguje tak, že posílá další služebníky. Je trpělivý a nevzdává se ani tváří tvář násilí. Když i tito služebníci dopadnou zle, posílá nakonec svého vlastního syna. Tak velkorysý je hospodář. Dokonce říká: „Na mého syna budou mít ohled.“ Doufá, že ve vinařích je i dobro a dají si nakonec říct. Takový je náš Bůh – je velkorysý a doufá v člověka, v každého z nás.
Na straně druhé vidíme vinaře. Ve svém sobectví a touze po moci zabijí mnohé hospodářovy služebníky, dokonce jeho vlastního syna, a myslí si, že tím dosáhnou moci nad vinicí.
Vidíme zde dvojí způsob jednání: jeden je božsky velkorysý (dobrý), který dává šanci a hledá cesty, a druhý je sobecký (zlý), který zabíjí a ničí.
Po podobenství Kristus ještě připomíná starozákonní text (Žl 118,22) o kameni, který stavitelé zavrhli, ale stal se kvádrem nárožním. Tento text Pán neříká jen tak náhodou, s podobenstvím souvisí. Velkorysé a dobré jednání hospodáře, které vinaři odmítli, je ve skutečnosti jediným způsobem, kterým se dá svět utvářet k lepšímu. Jediným způsobem, kterým můžeme i my dobře spravovat (dávat do pořádku) život a svět, v němž žijeme – tu naši vinici, kterou nám svěřil náš dobrý hospodář, Bůh.
Proto apoštol Pavel ve 2. čtení vyzývá: „Mějte zájem o všechno, co je pravdivé, co je čestné, co je spravedlivé, co je nevinné, co je milé, co slouží dobré pověsti, a o každou zdatnost nebo činnost, která si zasluhuje chvály.“ Když budeme pravdiví, musíme uznat, že v každém z nás je někdy více, jindy méně přítomen sobecký vinař, který myslí jen na vlastní zájmy a vlastní prospěch, a neváhá proto ublížit i druhým.
Nechejme dobrého Hospodáře nově vstoupit do našich životů, našich vinic, a s jeho pomocí je dobře spravujme, aby tak rostl pokoj v našich životech, rodinách, společnosti a aby se i z nás samých stávali dobří hospodáři vinic, které nám byly svěřeny.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou