Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Ekologický způsob jízdy je morální povinností

1. 6. 2010

Tisk

Vydání: 2010/23 Svobodné volby, 1.6.2010

Všichni jistě znají vtip, kdy se sejde farář s řidičem před Božím soudem a kněz musí do očistce, protože při jeho kázání věřící usínali, kdežto šofér jde rovnou do nebe, protože v jeho autobuse se cestující modlili strachy. Ale nyní vážně: Jak se má na silnici chovat věřící člověk, kromě dodržování pravidel? Jak jezdit ekologičtěji? Poradí nám nějaký odborník?

My věřící – jako všichni motoristé – si ekologický rozměr dopravy opravdu uvědomujeme stále velmi málo. Přírodu ovlivňujeme nejen budováním dopravní infrastruktury, ale každý den také spalujeme pohonné hmoty a zamořujeme ovzduší zplodinami. Jsme jen správci Božího stvoření a měli bychom se k přírodě chovat jako dobří hospodáři. Pomiňme všechny ostatní škodliviny, které jsou u moderních katalyzátorových motorů minimalizovány, i když i jejich množství přímo závisí na množství spotřebovaného paliva. Stejně nám zůstane oxid uhličitý, plyn podílející se na skleníkovém efektu, kterého vznikne cca 2,5 kg z každého litru benzínu nebo nafty. Ideální je tedy nejezdit vůbec. Pokud ale jet musíme, měli bychom se snažit o co nejnižší spotřebu, co nejmenší poškozování životního prostředí. A protože úsporným způsobem jízdy se dá ušetřit 20 i více procent paliva, má ekologická jízda i nezanedbatelný ekonomický přínos. Na čem vlastně spotřeba závisí? Vliv má mnoho různých faktorů, rozhodující jsou však dva – vozidlo jako takové a řidič sám. A protože parametry vozidla můžeme ovlivnit jedině při jeho koupi a dá se říci, že v dnešní době už nejsou vyloženě špatná auta, stává se zásadním činitelem spotřeby vozu řidič. Ale jak na to? Stačí při jízdě pamatovat na dodržování těchto zásad: jezdit plynule a předvídavě, nevozit zbytečnou zátěž a při delším stání vypínat motor. Dále dbát na správný tlak v pneu- matikách a používat kvalitní olej. Využívat setrvačnosti vozidla a brzdění motorem. Dodržovat rychlostní limity a co nejdříve řadit na vyšší rychlostní stupně. Nepoužívat vozidlo na krátké vzdálenosti, správně volit trasu, a pokud je vozidlo vybaveno ukazatelem okamžité spotřeby, nechat se jím inspirovat. Mohu nabídnout i některé méně známé zajímavosti: Zbytečných 100 kg zátěže může v městském provozu zvýšit spotřebu o celý litr paliva. Stejný litr paliva se spotřebuje za hodinu při stání s běžícím motorem. Nedohuštěné pneumatiky o 0,1 MPa znamenají zvýšenou spotřebu 0,1 litru/100 km a zároveň i nižší životnost a horší jízdní vlastnosti vozidla. Když na 100 km trati zvýšíte rychlost ze 110 na 130 km/h, ušetříte pouhých 8 minut a spotřebujete o 1 litr paliva více.

Jan Horníček, pracovník vývoje automobilového průmyslu

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou