Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Drama o věrnosti a zradě

25. 4. 2006

Tisk

Vydání: 2006/17 Nemám rád sám sebe, 25.4.2006, Autor: Jaroslav Šebek

Zdá se, že v poslední době si německá kinematografie oblíbila tematiku vyrovnání se s nacistickou érou. Během krátké doby se objevily hned tři filmy, zabývající se hnědou diktaturou. Po filmech Pád Třetí říše a Poslední dny Sofie Schollové (ten byl uveden v rámci festivalů) přišel nyní do českých kin Devátý den, který navíc prezentuje filmově nepříliš často zpracované téma pronásledování katolické církve za druhé světové války.

Režisér snímku Volker Schlöndorff (1939) není v oboru žádný nováček a má za sebou úspěšný film Plechový bubínek (podle románu Güntera Grasse), přibližující nástup Hitlera k moci, za nějž byl v roce 1979 oceněn Oskarem. Hlavním hrdinou jeho nového snímku je lucemburský kněz Henri Kremer (vynikajícím způsobem ztvárněný Ulrichem Matthesem, který si v Pádu Třetí říše pro změnu zahrál šéfa nacistické propagandy Josefa Goebbelse). Za svůj odpor proti nacistickému režimu je uvězněn na kněžském bloku v koncentračním táboře Dachau. Tvůrci se při psaní scénáře nechali volně inspirovat autentickými vzpomínkami Jeana Bernarda, který strávil dvacet měsíců v nacistické internaci.  
Od prvních záběrů se divák stává Kremerovýma očima svědkem bití, ponižování a vynalézavého sadismu ze strany esesmanů. K nejsilnějším momentům zde určitě patří scéna ukřižování jednoho z vězňů pro zábavu dozorců. Nečekaně je však abbé na devět dní z lágru propuštěn, aby mohl navštívit hrob své zemřelé matky. Jak se v dalším průběhu děje ukazuje, nacisté si ho vyhlédli k tomu, aby sehrál úlohu zrádce a přemluvil místního biskupa k loajální spolupráci s okupanty.

Pokušitel s pralinkami
Filmovým protihráčem hlavního hrdiny je chladně kalkulující gestapák Gebhardt, jenž byl sice vychován katolicky, ale kariérní vzestup spojil s Hitlerovým náboženstvím. Vystupuje zde v úloze pokušitele používajícího metodu cukru a biče. Na jedné straně Kremerovi nabízí koňak a sladké pralinky a vede hlubokomyslné řeči o teologickém poselství Jidáše. Během chvíle však dokáže změnit tón a vyhrožovat smrtí nejbližších a spoluvězňů. Postava nacistického Mefistofela však byla napsána poněkud schematicky a neživotně a nic na tom nemění ani snaživý výkon Augusta Diehla (mnohem démoničtěji hraje svou partii na straně zla český herec Karel Dobrý v epizodní roli velitele koncentráku). To ale nijak neubírá na dramatickém spádu celého filmu. Prudký střih mezi hrůzným životem za ostnatým drátem a relativně slušnou existencí v zázemí, byť pod německou správou, prohlubuje Kremerův vnitřní boj o konečné rozhodnutí na jakou stranu se vlastně přidat. V bezesných nocích se mu přitom vrací zážitky z tábora, doprovázené mučivými výčitkami svědomí kvůli pár kapkám rezavé vody ze starého potrubí, o něž se nerozdělil s kamarádem (Matthes navíc dokázal pocity svého hrdiny úchvatně vystihnout bez mnoha slov pouze mimikou a gesty). V jeho pochybnostech mu příliš nepomůže ani rodina ani biskupovo okolí, kde je konfrontován s názorem, že lepší je v klidu se dohodnout než hrdě vzdorovat. Podobnost mocenských praktik i lidských osudů jistě nabízí možnost vytvořit podobné dílo o zápase církve a totality v atmosféře komunismu. Tvůrci ve filmu pochopitelně nastolili i otázku „mlčení“ papeže Pia XII. k válečnému utrpení Židů. Je však třeba říci, že i v této souvislosti si počínali korektně a nenajdeme zde ani stopy po hledání senzací.
Na plátno se tak podařilo převést drama vypovídající o střetu dvou myšlenkových světů, o tom, jak tenká hranice vede mezi věrností a zradou, odvahou a zbabělostí, mezi odporem a přizpůsobením se, ale i o Boží tváři v lidském utrpení.
Hodnocení: *****

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou