Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Česko vždy patřilo na Západ

27. 4. 2021

Tisk

Vydání: 2021/18 Odkud jsme se vzali, 27.4.2021, Autor: Roman Joch

S novými informacemi o vrbětické kauze možná nastal okamžik zlomu, kdy se musíme jako země rozhodnout, do kterého civilizačního okruhu chceme patřit. Na Západ, nebo na Východ?

Je fascinující a zlověstné, že se stále klade otázka, jestli je Česko součástí Západu, nebo Východu. Je a vždy bylo součástí západní civilizace. Ten rozdíl byl původně náboženský: Západem bylo západní křesťanstvo, katolické a protestantské. Východem bylo křesťanstvo východní, ortodoxní, pravoslavné, tj. Byzanc a Rus. A jak víme, Češi byli katolíci a protestanti.

Během studené války jsme však byli „uneseni“ na Východ. „Únos Evropy“ – tak jeden maďarský historik popsal naše područí pod sovětskou, komunistickou mocí. A nejen Kundera, ale i mnozí další trvali na tom, že my nejsme Evropa východní, nýbrž Evropa střední, což je pravda geografická, kulturní i civilizační. Nejsme Východ a ani jsme jím nikdy nebyli.

Jaké jsou zdroje pokušení si to myslet? Krom toho komunistického je to panslavismus, jeden z nejzhoubnějších mýtů našich dějin: je vulgárně kmenový a sugeruje, že slovanské národy jsou si vzájemně bližší než jakýkoli slovanský a neslovanský národ. Jsou-li si Slované tak blízcí a nejsilnějším slovanským národem jsou Rusové, měli bychom se přimknout k tomu dubisku…

Nepodřizovat se despocii

V čem je faleš tohoto mýtu? Za prvé, ruská forma vlády je a vždy byla despotická, podřídit se Rusku znamená podřídit se despocii. Na Západě jsou režimy svobodné, ústavní. Za druhé, je to bajka – Poláci a Rusové, Chorvati a Srbové si nejsou blízcí, jsou jako voda a oheň, je mezi nimi historické nepřátelství. A za třetí, toto velebení kmene podceňuje kulturu, která je důležitější: Češi a Slovinci svou kulturou, tradicemi i mentalitou jsou bližší Rakušanům než Rusům.

Mezi západní a východní civilizací, původně západním a východním křesťanstvem, je rovněž jeden z politického hlediska zásadní rozdíl: západní církev, později církve, ať už katolická, nebo protestantské, se mnohokrát postavily státní moci, státům a režimům a představovaly k nim protiváhu (i když někdy s některými spolupracovaly, až kolaborovaly). Onen vzdor proti absolutnímu státu byl zdrojem všech našich západních svobod. Naopak východní církev se státem vždy kolaborovala a byla jeho služkou, ať už v Byzanci, či na Rusi. Proto se tam tak snadno ustavila despotická vláda carů.

Tím nechci říci, že jednotliví pravoslavní věřící nebyli heroičtí a že mezi nimi nejsou tisíce mučedníků komunistického režimu a světců. Jsou. Ale církev jako instituce již od carských dob byla služkou státu. Analogií může být obdiv k ruské kultuře, která obdivuhodná je, a zároveň ostrá kritika ruského režimu, na němž nic hodno obdivu není.

Rusko jako zachránce civilizace?

Mnozí vnímají – mylně – Rusko, respektive Putina a jeho režim, jako spasitele a zachránce křesťanství, protože považují Západ za už beznadějně dekadentní a ztracený. Opomíjejí však, že plukovník KGB zneužívá křesťanství ke svým mocenským účelům a ruská církev mu v tom pomáhá.

A ano, z hlediska západní křesťanské civilizace lze mnohé v západní Evropě kritizovat. Její opuštění konsenzu platného ještě před pár lety, že manželství je mezi dvěma osobami opačného pohlaví nebo že imigrace z cizí civilizace má být regulována, činí ze západní Evropy už nikoli civilizační Západ, nýbrž civilizační post-Západ. Východ je Východ, a kdo je tedy nyní civilizačním Západem? Odpověď u některých populární je tato: My, Evropa střední. Visegrád. Ale to by bylo na jiný komentář.

Autor je publicista a vysokoškolský pedagog, ředitel Občanského institutu

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou