Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Bůh ochraňuj královnu...

27. 3. 2007

Tisk

Vydání: 2007/13 Proč mladí lidé (ne)vstupují do řádů?, 27.3.2007, Autor: Zora Freiová

... zpívá se v britské hymně, a už přes půl století se toto přání vztahuje k jediné osobě: Alžbětě II. Někteří její poddaní ji milují a ctí, jiní se netají tím, že by se klidně obešli bez ní. I v dnešní době však královna zůstává jedním ze symbolů Velké Británie, znakem tradice a kontinuity. O této panovnici, lépe řečeno o jediném týdnu její vlády, pojednává film Královna režiséra Stephena Frearse.

Většina z nás má tu událost ještě v dobré paměti: 31. srpna 1997 obletěla svět zpráva o tragickém skonu princezny Diany, na němž nesli vinu senzacechtiví novináři a fotografové. A mnozí si jistě vzpomenou, že zatímco televize přinášela záběry truchlících lidí, kteří zasypali brány Buckinghamského paláce květinami, královská rodina mlčela. Film Královna hledá a do značné míry patrně i nalézá odpovědi na otázku, jaké důvody a zároveň důsledky toto mlčení mělo.
Hlavními protagonisty filmu jsou královna Alžběta a čerstvě zvolený mladý premiér Tony Blair. Těžko si lze představit ostřejší kontrast: svrchovaná představitelka starých pořádků a tradic versus labouristický předseda slibující radikální modernizaci společnosti. I jejich reakce na tragickou zprávu je diametrálně odlišná. Blair pohotově odhadne, že Dianina smrt vyvolá mezi lidmi nebývalou odezvu, a vystoupí se smutečním projevem, v němž nazve Dianu „princeznou všech“. Královna (kterou zpráva zastihne na jejím sídle ve Skotsku) Blairovi sdělí, že nikdo z královské rodiny se k Dianině smrti vyjadřovat nebude, jelikož do ní už nějaký čas nepatřila.
Během následujících dní se situace rychle vyostřuje. Veřejnost stále hlasitěji volá po projevu smutku z královniny strany a začíná jí dokonce připisovat část viny za Dianinu smrt; Alžběta trvá na svém, odmítá veřejně vystoupit a předčasně se vrátit do Londýna. Blair se ji telefonicky snaží přimět k ústupkům. Podaří se mu to až ve chvíli, kdy se podle průzkumů veřejného mínění každý čtvrtý Brit přiklání ke zrušení monarchie.
Nesmíme zapomínat, že jde o uměleckou licenci, nikoli o dokument (třebaže s využitím autentických záběrů); přesto lze říci, že film důvěryhodně osvětluje drama oněch dní a přináší divákům hned několik klíčů k pochopení královnina jednání. Alžběta II. se celý život řídí zásadou, že služba poddaným stojí na prvním místě a nesluší se ji směšovat s osobními emocemi – ty je třeba pečlivě skrývat. Zároveň je ke své službě pomazaná Bohem, je pokračovatelkou linie, která sahá až k svatému králi Eduardu Vyznavači, a jako taková nemůže své chování přizpůsobovat přáním davu. Za dobu její vlády došlo k posunu hodnot, kterému, jak sama v závěru filmu říká, asi nikdy neporozumí. Lidé od ní očekávají okázalé projevy smutku, zatímco ona je připravena jednat zdrženlivě. Postoj veřejnosti ji zraňuje, ve své rodině se nemá o koho opřít – uprostřed tíživých událostí je v podstatě sama. Její velikost spočívá ve schopnosti zachovat se tak, jak jí velí nutnost dané chvíle, a vyrovnat se s tím se svou typickou důstojností a grácií.

CO SKRÝVÁ MAJESTÁT
Film získal řadu ocenění, z nichž nejvýznamnější byl Oscar za hlavní ženskou roli: po právu jej získala vynikající Helen Mirrenová, jejíž přerod v panovnici je naprosto přesvědčivý. Michael Sheen v roli Tonyho Blaira je jí zdařilým protihráčem. Méně podařené jsou některé vedlejší postavy, například královna matka nebo princ Charles – tomu však vložil scénárista do úst jednu zásadně důležitou větu, umožňující nám lepší vhled do celé situace: „Diana, kterou lidé milovali, ta jejich, veřejná, je někdo úplně jiný než ta soukromá, kterou jsme znali my.“
Divák si z kina odnáší poznání, že upjatý královský majestát může skrývat křehkost a nejistotu (scéna s jelenem a moment, kdy holčička v davu daruje Alžbětě květiny), stejně jako humor („nikoli, pane Blaire; podle protokolu mám vyzvat k sestavení vlády já vás“) a nečekané znalosti (při nehodě auta). Vždyť i královna je jen člověk. Bůh ji ochraňuj.


Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou