Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Boží soud si nepředstavujme jako lidský tribunál

27. 11. 2007

Tisk

Vydání: 2007/48 Advent přichází, 27.11.2007

Čtení z Bible o první adventní neděli barvitě líčí obecný soud nad světem při druhém Kristově příchodu, ale o soukromém soudu mlčí. Z čeho církev soudí, že osobní soud už probíhá? Jaký je jeho obsah? Bojím se čekat v jakémsi temném očistci až na soudný den.

V předloženém textu je skryto hned několik otázek. V první řadě je povinností připomenout, že v Písmu se o individuálním soudu nepřímo hovoří. Z řady možností vyberme výroky sv. Pavla z Flp 1,21–24 (srov. např. 2 Kor 5,8). Smrt jako opuštění těla pro Pavla znamená být s Kristem. Má-li ale být s Kristem, předpokládá to určitý soud. Často se zapomíná na to, že výrok soudu nemusí být jen odsouzení, ale také ospravedlnění. Ježíš sám vypravuje podobenství o Lazaru a boháčovi (srov. Lk 16,19–31). Tento příběh implikuje, že po smrti ještě před vzkříšením existuje odplata. Kdyby neexistoval individuální soud a následná odplata již před vzkříšením, jak by ukřižovaný Ježíš mohl lotrovi, který se kál, slíbit, že ještě dnes s ním bude v ráji (srov. Lk 23,43)? Přesvědčení o životě duše po smrti těla byla v novozákonní době tak rozšířená, že o tom svatopisci nemuseli mluvit tak často a důrazně jako o vzkříšení těla. Proto se také mnohem víc hovořilo o takzvaném posledním soudu než o soudu, který se odehrává ihned po smrti nebo dokonce ve smrti. O skutečnosti, že soud již probíhá, vydává svědectví sám Ježíš. Soud totiž podle Mistrových slov spočívá v tom, že světlo přišlo na svět, ale lidé si zamilovali více tmu (srov. Jan 3,19; srov. Jan 12,31). Boží soud nad námi si nesmíme představovat jako nějaký lidský tribunál. Otec se nám ve svém Synu a Duchu daruje. Na člověku je, zda toto sebedarování přijme, nebo nikoli. A právě v tom také spočívá celý soud. V jistém slova smyslu platí, že Bůh nesoudí. Soud nad sebou vynášíme svým jednáním a smýšlením my sami.

Očistec je zvláštní formou spásy
Jak již bylo řečeno, toto naše setkání s Bohem tváří v tvář může skončit konstatováním, že jsme Kristovi, ale bohužel také konstatováním, že jeho nejsme. Individuální soud proto neimplikuje nevyhnutelně přebývání v nějakém temném očistci. Kdo z nás však může tvrdit, že je již opravdu svatý? Zároveň ale nejsme Kristu cizí, a proto lze předpokládat, že existuje určitý stav spasení, v němž člověk ještě jaksi dozrává. Očistec je skutečně formou spásy, určitě to není něco jako dočasné zavržení. Je to podobné, jako když Petr říká Kristu: „Odejdi ode mne, Pane, vždyť já jsem člověk hříšný,“ (Lk 5,8). Může ale Kristus odejít, když vnímá takovou neúprosnou pravdivost a pokoru? Pokud by očistec neexistoval, jaký smysl by měly modlitby za zemřelé? Daná záležitost se projevuje i mimo křesťanství. Zkrátka a dobře, povědomí o posmrtném očišťování a dozrávání je v lidech hluboce zakořeněno. Kdo nechce být po smrti ve stavu očišťování, má jen jednu možnost, totiž důsledně se svým smýšlením a jednáním nejen spodobovat, ale dokonce sjednocovat s Kristem. Dlužno ještě dodat, že milosrdenství vítězí nad soudem (srov. Jak 2,13).
Mojí povinností je také říci, že o eschatologických tajemstvích můžeme vypovídat jen a jen obrazně, analogicky. Nejde o ukojení naší zvědavosti, nýbrž o nasměrování našeho pozemského života. Kupříkladu víra v posmrtný život z nás činí lidi výrazně svobodné, a proto nepohodlné různým diktaturám a totalitám.
P. Ctirad V. Pospíšil OFM, profesor dogmatické teologie na CMTF UP v Olomouci


Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou