Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Kuffovy děti, děti Boží

17. 4. 2014

Tisk

Jánošík v sutaně? Charismatický světec? Slovenský Sisyfos či snad rytíř směšné postavy proti větrným mlýnům? Marian Kuffa ze Žakovců nepřestává překvapovat a zneklidňovat, k čemuž patří – nejen mezi publicisty – i hledání vhodného příměru.

17.4.2014, Autor: Alena Scheinostová

Je však Kuffa, někdejší karatista a horolezec, poté katolický kněz a ochránce propuštěných vrahů, narkomanů a lidí na okraji, Jánošíkem, Loyolou, Donem Quijotem? Nebo je prostě Marianem Kuffou, bez přívlastku a přirovnání? Tyto otázky se znovu rozvířily po nedávném uvedení celovečerního dokumentu režiséra Ladislava Kaboše, jehož je „pán farár“ hlavním protagonistou. Po kratším dokumentárním snímku z roku 2003 je film už druhým dílem, které Kaboš věnoval Kuffově originální osobnosti. Poprvé jej oslovila farářova péče o delikventy, prostitutky, handicapované a závislé na drogách, s nimiž a pro ně přebudoval rozpadlou žakoveckou faru na „Inštitút Krista Veľkňaza“ – komunitní centrum, kde se pod jednoduchými pravidly vzájemné lásky a aktivní pomoci starají jedni o druhé. Tématem aktuálního snímku se pak stala pomoc, již Kuffa se svými spolupracovníky rozšířil na vyloučené romské osady v okolí.

„Nemilujte druhé podle jejich zásluh, ale podle jejich potřeb,“ zní jedno z životních hesel kněze, který imponuje už od pohledu – hezkým vzezřením, urostlou postavou, přímočarým vystupováním. Jak film ukazuje v mnoha detailech, právě farářův otevřený a laskavý přístup se zdá být jeho „zázračnou metodou“, jak si získávat pozornost, vážnost a nakonec i srdce těch, kterým se snaží prospět. Marian Kuffa jezdí do několika romských osad, ve filmu se objevují jen dvě – Huncovce a Velká Lomnica – což divákovi umožní zapamatovat si i tak dost početné postavy s jejich nejednoduchými osudy. Kaboš film připravoval tři roky a všechny rodiny, které v něm vystupují, za tu dobu díky spolupráci s Kuffou prošly určitým vývojem; někdy je jejich proměna i fyzická, například u Růženy, kterou během let natáčení postihne mozková příhoda, nebo u Edy, kde oholení plnovousu koresponduje s jeho rozhodnutím k vnitřní změně. A mění se i osady samotné – jádro Kuffovy zdejší činnosti spočívá v tom, že spolu se samotnými Romy pro ně staví bezpečnější obydlí, než jsou nevyslovitelné přístřešky a boudy představující v osadách běžnou zástavbu. Materiál přitom získává z bouraček po okolí. „Farárova“ osobní angažovanost přitom rezonuje s jeho dalším motem „Bůh nás nebude soudit za to, co jsme nemohli udělat, ale za to, co jsme udělat mohli, a přesto to neudělali“: rezonuje tak zvučně, že je zatěžko nesáhnout si do svědomí.

Hlavní linie dokumentu je relativně prostá a právě její prostota provokuje a nutí hledat metafory: do osad, kam se každý bojí jít, Kuffa přichází jako mezi sobě rovné, naslouchá jejich obyvatelům a bere vážně jejich problémy (že dítě v noci pokousal potkan, že bez práce skutečně není z čeho žít, že se chýše slepená z plechů nezadržitelně řítí) – a potom jim nezištně pomáhá, bez ohledu na předsudky a platná pravidla (nové domky – vlastně jen jediná místnost obezděná cihlami a s plechovou střechou - v osadě vyrostou bez stavebního povolení, jež je beztoho nemožné získat). S důstojnějším bydlením, a především zacházením začnou „rozkvétat“ i obyvatelé osad samotní – někdy zřetelněji, jindy méně, někdy jen na chvíli, jindy natrvalo. Se stejným „receptem“ – dát druhému úctu, důvěru, spolu s ním přiložit ruku k dílu a nemít příliš striktní očekávání – Kuffa uspěl i mezi „svými chlapci“ v Žakovcích. Že osobní přátelství může být cestou ode dna, potvrzují také příběhy jiných, s příslovečným Donem Boskem na špici. I proto stojí tento zdánlivě naivní koncept znovu oprášit a promyslet.

 Kromě tohoto vyprávění, díky jehož archetypálnímu obrysu „příběhu o demiurgovi se šťastným koncem“ divák odejde z kina s příjemným pocitem, že i těžké situace lze řešit a mohou mít dobré vyústění, prosakují dokumentem méně nadějeplná fakta. V konfrontaci s bídou v romských sídlištích (jejímuž zobrazení se Kabeš nevyhýbá, ač lze film v tomto ohledu označit za decentní) odmítají slovenští sousedé dát materiál z bouraček přímo Romům, je pro ně přijatelnější, když si staré plechy, trámy či cihly odvezou Kuffovi delikventi. Přes veškerou pomoc a nasazení v jedné z osad uhoří vinou otřesných životních podmínek dítě. Neromská populace je ochotná své sousedy z osad tolerovat jen jako účinkující při představení, které Romové pro „pána farára“ z vděčnosti nacvičí a předvedou v Žakovcích. Atd., atp. Nikoliv „cikánská otázka“ (což je mimochodem starý nacistický termín), ale předsudky a zášť neromského okolí tvoří kleště, z nichž se obyvatelé slovenských plechových slumů nemohou vymanit. Marian Kuffa to pochopil. Ale zůstane-li sám, skutečná změna k lepšímu nastane jen stěží.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou