Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Bezstarostný výlet do hrůzných let

12. 8. 2009

Tisk

Vydání: 2009/33 Ministranti, 12.8.2009, Autor: Lukáš Jirsa

Do kin právě vstupuje nový český film Klíček vyprávějící o zvěrstvech padesátých let. Celovečerní filmový debut Jána Nováka připomíná podstatu fungování komunistického režimu prostřednictvím současné dvojice mladých lidí, která se propadne zpět do minulosti. Klíček otevírá cestu k poznání utrpení mnohých nevinných lidí, a to i přes umělecké nedostatky.

Ján Novák, režisér slovenského původu, se dosud věnoval především historickému dokumentu. Při práci na dokumentárním cyklu Příběhy železné opony navštívil také nechvalně známé vězení v Uherském Hradišti. A právě tam zasadil příběh svého celovečerního debutu. Film začíná jako obvyklý milostný příběh. Mladý muž na motorce jede vyzvednout svoji dívku, a protože nemají místo, kde by mohli strávit společné chvíle o samotě, vezmou za vděk náhodně otevřenými dveřmi. Ty vedou do prostor dávno opuštěné budovy, která snad kdysi bývala vězením. Kdo tu byl vězněn a za co, ovšem dvojici příliš nezajímá. Proč taky. Vždyť jsou mladí, život mají před sebou, o nic se příliš nestarají. Důležité je umět si užívat každého dne. A tak žijí v naprostém dostatku, soustředěni jen na sebe a na své – z dějinného pohledu malicherné – potíže. Pak ale následuje rychlá série podivných událostí, které vyústí do nevysvětlitelného přesunu do minulosti. Bývalá věznice se zaplní vězni i vězniteli a dávno nefunkční věžní hodiny začnou opět bít. Bachaři z 50. let přicházejí na scénu a s nimi také jejich praktiky, mezi něž patřilo i týrání elektrickým proudem.

Klíček k minulosti

Ján Novák a jeho filmoví spolutvůrci měli cíl jasný. Chtěli ukázat, co nejen v 50. letech patřilo na denní pořádek komunistického režimu. Herec Jan Přeučil, který se ujal role brutálního velitele věznice, se vzdal honoráře (a spolu s ním i další herci). Jeho otec byl totiž odsouzen v procesu s Miladou Horákovou, a tak jej později známý herec dlouhá léta navštěvoval ve vězení. Realitu 50. let tudíž poznal na vlastní kůži. Naopak představitelka zamilované dívky Petra Vlčková o skutečnostech mučení a nespravedlivého věznění nic nevěděla. „V dějepise jsme skončili druhou světovou válkou a 50. léta jsme nestihli,“ přiznává Vlčková. Podobnou zkušenost mají i mnozí další dnešní středoškoláci. Již tato alarmující zjištění volají po neustálém a důrazném připomínání minulosti. A film Klíček chce být právě cestou k ní. Tvůrci měli snahu upoutat pozornost i mladých lidí, proto snad onen fantaskní motiv propadnutí se do 50. let. Ten sám o sobě není špatný. Minulost, ač vzdálená, nás může kdykoli dostihnout. Nezajímat se o své dějiny znamená umožnit jejich opakování. To vše je rozhodně správné, nikoli však pro kvalitu filmu rozhodující.

V SÍTI filmové průměrnosti

Režisér Novák se především neopřel o kvalitní scénář (spolu s ním jej napsala Šárka Nováková), a herci tak nemohli plně rozvinout svůj potenciál. Dynamické úvodní titulky, které jsou doprovázeny původními historickými záběry z komunistických demonstrací, lágrů i politických jednání, slibují silný filmový zážitek. Hned po výjimečném úvodu se ale ocitáme ve známých vodách českého filmového průměru s hereckým diletantstvím vedlejších roliček (role hlavní jsou naštěstí zvládnuty dobře), s místy zcela neživoucích dialogů a ničím nevybočující kamery. Vše se naštěstí zlepší po přesunu do 50. let, kdy přijdou na scénu kromě milenců (frajerského Jakuba hraje Tomáš Šulaj, držitel Thálie) také vyšetřovatelé (Norbert Lichý) a vězni (Stanislav Zindulka v roli kněze, Eva Hrušková). Režisérovi se tím pádem i přes mnohé nedostatky nakonec podařilo předat to nejdůležitější, totiž pocit hrůzy a strachu. Ale poukázal též na nutnost uvědomění si vlastního selhání a viny.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou