Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Benedikt XVI. v bouřích své doby

11. 4. 2017

Tisk

Prudký vítr, déšť, zamlžená obloha, přesto Benedikt XVI. nevzdá původní program a mši svatou slouží venku, jakkoli se našinci může zdát, že celá tribuna se každou chvíli zřítí. To je moje zkušenost ze září 2007 z Mariazell.

Vydání: 2017/15 Martin David. Nový pomocný biskup, 11.4.2017, Autor: Martin T. Zikmund



Jeho pevnost nemohla být fyzická, ale síla jeho přesvědčení a charisma jeho učitelského úřadu ho držely i v tomto nečase. Skála v bouři, to je vhodný obraz jeho pontifikátu, neboť oněch bouří bylo víc, zejména duchovních a ideových.
Vzkaz světu islámu
Při své návštěvě rodného Bavorska v roce 2006 byl Benedikt XVI. na každém kroku a z různých stran vítán a přijímán. Mohl se zde cítit opravdu jako doma – a to zejména na univerzitě v Řezně, kde směl zase po dlouhé době zasednout za katedru a proslovit přednášku. Jenže pár vět z jeho brilantní řeči způsobilo v jiné části zeměkoule doslova zemětřesení. Slova byzantského císaře Manuela II. Paleologa o proroku Mohamedovi, která citoval a která odkazovala na Mohamedův příkaz šířit víru mečem, vyvolala tak zběsilou vlnu nesouhlasu zčásti spojenou i s násilím, že nad tím zůstával rozum stát. Bezděky tak Benedikt zjistil, jak nesnadný dialog s islámem bude. Nezalekl se ho však a ještě týž rok navštívil Turecko a dokonce i Modrou mešitu.
Od té doby nepřestal mluvit o nutnosti sepětí víry a rozumu, o nezbytnosti náboženské tolerance a skutečného osvícenství, které nebude kulhat na jednu nohu. Vždyť obojí je důležité – nejen víra, ale i rozum – to je Benediktův vzkaz světu islámu. A nejen rozum, ale i víra – to je zase jeho vzkaz sekularizované Evropě.
Zneužitá dobrá vůle
Další vlnu rozruchu podnítil bezděky Benedikt XVI. sám. Když totiž v roce 2009 sňal exkomunikaci čtyř biskupů sdružených ve schizmatickém Bratrstvu sv. Pia X., způsobilo to skandál v míře nedozírné. Ruku v ruce s tímto papežovým krokem odvysílala totiž švédská televize už dříve natočený rozhovor s jedním z těchto biskupů Richardem Williamsonem z Británie, který v něm popíral holokaust a dokonce prohlásil: „Nevěřím, že existovaly plynové komory.“ Světová veřejnost – a nejen židovské organizace – protestovala a papežova rozvaha byla v té chvíli předmětem dohadů. I když se Bratrstvo oficiálně od Williamsonových názorů distancovalo, přece tato kauza cosi napověděla: že totiž církevní tradicionalisté často vychází z určitých psychických dispozic a tíhnou rovněž k extrémním politickým stanoviskům papež – navíc německé národnosti – tehdy jistě neměl dobré spaní.
Nejzávažnější zkouška pontifikátu ovšem nastala v Roce kněží, který Benedikt XVI. nechal vyhlásit 19. června 2009 při příležitosti 150. výročí úmrtí sv. Jana Maria Vianneye, a její jméno zní: pedofilní aféry. Nic víc než sexuální újma dětem a mladistvým nemohla katolickou církví v západním světě víc otřást. V tomto směru se Benedikt XVI. prokázal jako reformátor, který v žádném směru nenechal nikoho na pochybách, že si je vědom vážnosti situace. Jeho dopis irským katolíkům i personální změny na některých tamních biskupských stolcích prozradily, že má zájem léčit nemoc od kořenů. A následovaly i další kroky.
Víra, láska, naděje
Rád bych připomenul ještě další přínos Benedikta XVI., a ten se týká právě mládeže. Ve víru sekularizace, jakému je vystavena nejen Evropa, naučil mladé lidi se společně ztišit při adoraci Nejsvětější svátosti. V tom katolický dorost digitálního věku dokázal upevnit a zakotvit. Vlastní obnova církve se totiž podle něj neděje formálními změnami ani krátkodechým emocionálním vzepětím, nýbrž přiblížením se Kristu.
Pro jeho čas u kormidla katolické církve je vůbec charakteristické jasné vymezení směru, zaměření na to podstatné, resp. na to nejpodstatnější. Vyjadřují to i názvy encyklik: Deus caritas est (Bůh je láska), Spe salvi (Naděje spásy) a Caritas in veritate (Láska v pravdě).
Jeho sveřepé zaujetí Kristem vysvětluje i jeho odvahu odstoupit z úřadu, když zjistil, že již nemá sílu jej dále vykonávat. Protože dokázal hledět na Krista (o tom tehdy kázal v Mariazell při té strašné bouři), věřil, že Pán církev neopustí a povede ji dále skrze další služebníky služebníků Božích. I tímto posledním gestem prokázal velikost své osobnosti. Bohu díky za něj a všechno nejlepší!

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou