Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference
Archivní článek

Anketa: Na co hrají známé osobnosti?

12. 6. 2007

Tisk

Vydání: 2007/24 Co Čech, to muzikant?, 12.6.2007, Autor: Markéta Lakosilová

Mnozí z nás navštěvovali tzv. „lidušky“, dnes základní umělecké školy, nebo hráli v různých kapelách a souborech. Poprosili jsme významné osobnosti křesťanského světa, aby zavzpomínaly na své muzikantské začátky:

P. PROKOP SIOSTRZONEK, břevnovský převor
Už od první třídy mi učaroval klarinet. Nemohl jsem však na něj hrát ihned, a proto jsem se asi čtyři roky učil na akordeon v Osvětové besedě. Do „řádné“ hudební školy jsem zpočátku chodit nemohl, protože při přezkoušení hudebního sluchu ve škole mi řekli, že „nemám zvuk“, jak jsem s pláčem doma sděloval mamince. Svého milovaného klarinetu jsem se dočkal v 5. třídě, později jsem k němu přidal saxofon – sólový sopránový, v orchestru tenorový. Byla to krásná léta u pana učitele Huberta Dudy v Českém Těšíně. Ve školním orchestru jsme pronikali mj. do tajů jazzu, a proto si dodnes rád poslechnu třeba orchestr Glenna Millera, tradiční jazz Smetáčkovců aj. Připomíná mi to dobu mého muzicírování. Několikrát jsem pana učitele zaskočil v orchestru Těšínského divadla, které každoročně zařazovalo nějakou zpěvohru. V době gymnaziálních studií jsem měl také „zahraniční hudební angažmá“ – chodíval jsem hrát do polského Těšína do závodního dechového orchestru strojírenského závodu Celma. Tam jsem si hudbou vydělal první peníze – dodnes (po 32 letech) mám hodinky, které jsem si tehdy v Polsku koupil za „muzikantský plat“. Maturitou sice mé aktivní muzicírování prakticky skončilo, ale hudba patří dosud nedílně k mému životu: umožňuje mi relaxovat podle nálady a vnitřního rozpoložení, utěšuje mě i dává sílu.

IVANA VLKOVÁ, děkanka CMTF UP
Chodit do „lidušky“ na housle bylo přirozenou součástí mého dětství i středoškolských let. Ještě na vysoké škole jsem hrála ve folklorní kapele a s kamarády na koleji. Vzpomínám si však na okamžik, kdy mi poprvé došlo, jakou cenu pro mne muzicírování má. Měl-li u nás v rodině někdo svátek či narozeniny, očekávalo se, že „vzorné děti“ – brácha a já – zahrají oslavenci nějaké dueto. Ne vždy se nám chtělo, ale dospělí to prostě čekali. Jednou, když měl mít děda narozeniny, jsme se vzepřeli. Předstoupili jsme před otce a prohlásili, že odmítáme roli „cvičených opic“ (přesně ta slova jsme použili). Čekali jsme, že se rozčílí, avšak hodlali jsme v odporu vytrvat. Táta suše prohlásil: „Dobře, ale nebudu vám už housle platit.“ Převezl nás. V jediném okamžiku mi tehdy došlo, jaké prázdno by ve mně bylo, kdybych hrát nemohla. Poprvé jsem si uvědomila, že existuje bohatství, o které nechci za žádnou cenu přijít. Od té doby pro mne hraní nebylo pouze samozřejmostí, ale něčím, za co jsem byla vděčná. Vztah k hudbě pak sehrál roli v mé konverzi a formuje i mou modlitbu.

VOJTĚCH CIKRLE, biskup brněnský
Jako student jsem si přivydělával v kapele, která hrávala, jak se tehdy říkalo, k tanci i k poslechu. Bylo zvykem, že pořadatelé sjednali s kapelou smlouvu, aby hrála od 20 do 2 hodin. Když se lidem nechtělo domů, přišli připlatit do 4 a někdy zaplatili až do 6. To už jsme většinou nebyli rádi.
Pravidelně se to stávalo v jedné vesnici, kde lidé v souladu s tvrzením „co Čech, to muzikant“ dokázali zpívat, bavit se a tancovat až do rána. Právě v této vesnici, když jsme v 6 hodin hráli skladbu na rozloučenou, do které trumpetista tklivým hlasem oznamoval, že „všechno má svůj konec“, došlo k patové situaci. Lidem se nechtělo domů, ale pořadatelé už neměli peníze. Zábavu tehdy zachránili dva muži, kteří u stolu dokázali nepřekonatelně filozofovat na téma: Co dělá vítr, když přestane foukat. Všichni jsme stáli kolem nich a brečeli smíchy. Jsem přesvědčený, že by strčili do kapsy i mnohé dnešní televizní baviče.
A my muzikanti? Domů jsme odjížděli až v 7 a nelitovali.

ANTONÍN RANDA, šéfredaktor KT
Prvním nástrojem, na nějž jsem v životě hrál, byl ve školce triangl. Příliš mě ne- nadchl. Lepší to bylo až s foukací harmonikou, kterou jsem dostal k narozeninám. Rodičům jsem se za dárek odvděčil tím nejhorším možným způsobem: opravdu jsem na ni začal hrát. Pravidelně jsem „koncertoval“ v autě při cestě na chalupu, což pro osádku muselo být obzvlášť hrozné, protože nemohla utéct. Později jsem k harmonice přidal ještě kytaru. To už jsem byl ovšem starší a kamarádi přede mnou neprchali, ale naopak se rádi připojovali. Když jsme rozezpívali celou hospodu nebo nádražní čekárnu, byla to krása.
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou