2. 11. 2021
|Novou mobilní aplikaci spustila před pár dny Charita ČR. Sestry v terénu mají skrze ni k dispozici odborné návody s názornou nápovědou k různým úkonům ošetřovatelské péče.
Během osmi let Charita ČR vypracovala na 50 standardních ošetřovatelských postupů, tedy norem a návodů, jak přesně vykonávat konkrétní zdravotní úkony u pacientů, a to včetně videonávodů (např. aplikace injekcí, infúzí, rehabilitace či podávání kyslíku). Tyto odborné postupy pravidelně aktualizuje. Nyní má každá z 1800 zdravotních sester, které v Charitě pracují, standardy k dispozici v mobilní aplikaci. Při přípravě pomůcek si tak může zkontrolovat, jestli má vše potřebné, může předem projít celý postup zdravotního výkonu, který třeba běžně neprovádí, nebo si spustit videonávod.
Mobilní aplikace upozorňuje také například na možné komplikace nebo usnadní vrchním sestrám zkontrolovat, jestli si aktualizované ošetřovatelské postupy sestry skutečně nastudovaly.
Díky neustálém u vývoji medicíny a léčebných postupů může Charita pečovat v domácí péči i o lidi, kteří by ještě před pár lety museli do nemocnice. „Proto je vytváření nových standardních ošetřovatelských postupů jednou z priorit odborné společnosti sester Qualitas Optima 2020. A právě tato společnost stojí za spuštěním nové aplikace,“ říká Ludmila Kučerová z Charity ČR. „Papírové standardy uložené ‚někde v šuplíku‘ nebo jen pověšené na webových stránkách jsou už v naší organizaci minulostí,“ dodává.
S moderními aplikacemi a systémy má dobrou zkušenost i Arcidiecézní charita Olomouc. Systém Carol (zkratka mezinárodní podoby jména Caritas Olomouc) používá už od 90. let a zadává do něj informace, které k péči potřebuje. Nyní má už podobu webové aplikace s názvem WebCarol. „Je určený téměř všem – od terénních pracovníků v přímé péči přes sociální pracovníky, vedoucí až po ekonomy a ředitele. Někteří do něj pouze zapisují údaje o práci, ale další mají možnost vést v něm celou agendu odborné práce s klienty. Vedoucí pracovníci zase využívají data pro svou manažerskou práci. Terénní pracovníci mají rovněž možnost zadávat data přímo v terénu pomocí chytrých telefonů nebo tabletů,“ přibližuje ředitel Arcidiecézní charity Olomouc Václav Keprt. Data využívají i při nejrůznějších jednáních. V poslední době posloužila například při vyjednávání s pojišťovnami o zvýšení úhrad za úkony, které provádějí zdravotní sestry.