19.–25. října 2021
Aktuální
vydání
20
Předchozí vydání
Hledat

Obsah

Modlitba Páně v procesu obrácení

19. 10. 2021

|
Tisk
|

Tématem nového čísla revue COMMUNIO je poslední prosba Modlitby Páně „neuveď nás v pokušení“. Završuje se tak série monotematických čísel věnovaných jednotlivým prosbám Otčenáše. Přinášíme krátkou ukázku o křestní praxi v prvních staletích křesťanství.

image:Image Recitace Modlitby Páně se pro pokřtěného stala jakýmsi „každodenním křtem“.
Recitace Modlitby Páně se pro pokřtěného stala jakýmsi „každodenním křtem“. Snímek archiv KT

Modlitba Páně, jíž se toto číslo věnuje, hrála v předkřestních obřadech i během křtu klíčovou roli. Po skrutiniu a exorcismu, když se kandidáti zřekli zla a ďábla, přijali symbolon (shrnutí víry) a o něco později též Modlitbu Páně, s níž se zacházelo stejně jako s vyznáním víry: biskup text Kréda a Otčenáše kandidátům recitoval a vykládal, a ti měli za úkol naučit se obojí nazpaměť a nesdělovat jejich znění nepokřtěným.

Sled kroků při vyučování ve víře zmiňuje Augustin na začátku katechezí pronesených při příležitosti „předání modlitby“ (traditio orationis): „Nevěděli byste, jak se k Bohu modlit, kdybyste v něj nevěřili, neboť Apoštol praví:,Ale jak mohou vzývat toho, v něhož neuvěřili?‘ (Řím 10,14).“ Stejné pořadí, tj. zřeknutí se zla, vyznání víry a modlitba, zachovávají i obřady křtu: kandidáti křtu se odvrátili od ďábla, jeho pompy a jeho andělů trojím zvoláním: „Zříkám se“ (renuntio). Poté trojím stvrzením „věřím“ (credo) vyznali svou víru. Když se odřekli zla a vyznali víru, byli ponořeni do křestního bazénu a pokřtěni trojiční formulí. Zdá se, že bezprostředně po opuštění křestního bazénu pozvedl nově pokřtěný ruce k nebi a poprvé v životě se pomodlil Otče náš jako Boží dítě, součást oné „velké rodiny“, jejímž členem se stal.

Bylo třeba, aby kandidát chápal, ke komu se může a nemůže modlit a oč může a nemůže v modlitbě žádat. Jejich modlitby se měly obracet pouze k pravému Bohu. „Z toho plyne, že se v modlitbě museli vyvarovat dvou úskalí: jednak toho, aby si vyprošovali něco, co se nesmí, a jednak toho, aby prosili někoho, koho prosit nemají. Nesměli se ničeho dožadovat od ďábla, model nebo démonů, vše měli chtít jen od Ježíše Krista, našeho Pána a Boha.“ (Augustin). Modlitba pokřtěných se od modlitby pohanů lišila také svým předmětem: „Jak by ti prospělo, kdybys od našeho božského Otce v nebi žádal smrt svých nepřátel? … Věř, že přeješ-li neštěstí svým nepřátelům, stává se tvá modlitba právě tak bezprávím.“ (Augustin). Zřeknutím se zla a vyznáním víry mělo dojít k proměně modlitby, aby si nově pokřtění do nového života nepřinesli její pohanské pojetí: archeologické objevy svědčí o tom, že ve starověku byli pohané, a dokonce i někteří křesťané zvyklí přát v modlitbě některým lidem zlo.

Navázaný vztah neofyty k Bohu jako Otci proměnil jeho přístup ke všem ostatním skutečnostem. Augustin kandidáty při vyučování Modlitbě Páně varuje: „Střezte se toho, abyste se upínali k pozemským věcem, neboť máte Otce v nebi.“ Poté se v kontextu přípravy nových věřících na křest uvažuje nad poslední prosbou Otčenáše „ale zbav nás od zlého“. Pokřtěný se modlí za vysvobození od zla, protože touží udržovat synovský vztah k Otci a odolávat pokušení podlehnout ďáblu a jeho pompě, kterých se při křtu zřekl, proto je poslední prosba Modlitby Páně úzce spjata s předchozí, která se týká pokušení. To skutečně mohlo být oním zlem, od něhož měl být věřící vysvobozen. Augustin v jedné své promluvě kandidátům křtu vysvětluje: „Když nás osvobodil od zla, neuvedl nás do pokušení, a tím, že nás neuvedl do pokušení, nás osvobodil od zla.“ Ale pokušení není jedinou podobou zla, může jím být cokoli — bolest, mravní zkaženost či nemorálnost: do této prosby může žadatel promítnout všechny své nářky a stížnosti. Modlitba Páně je samozřejmě spjata se křtem také prosbou o odpuštění hříchů: recitace Otčenáše se pro pokřtěného stala jakoby „každodenním křtem“.

Poslední prosba Otčenáše tedy tvořila integrální součást procesu přípravy na křest, skládající se ze skrutinií, exorcismů a dalších obřadů, které měly katechumenům jednak pomoci opustit království zla, podřízenost hříchu, satanovi a ostatním démonům a jednak je v duchovním smyslu přemístit do dědictví Kristova.

Communio. Mezinárodní katolická revue 1/2021 (David Vopřada: Význam zřeknutí se ďábla ve spojení se křtem)

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou