10. 6. 2025
|Každý měl při křtu svého kmotra či kmotru. Někteří se jimi dokonce později sami stali. Dnešní církevní právo důsledně používá pro označení kmotra slovo patrinus, které je chápáno jako ručitel či přímluvce. Jak tomu rozumět?
České označení pro kmotra a kmotru (nářečně také kmocha nebo kmocháčka) se odvozuje od latinských slov compater (spoluotec) a commater (spolumatka). V průběhu tisíciletí se role kmotrů měnila. Zatímco v počátcích křesťanství byl kmotr především dospělým průvodcem dospělého křtěnce, kterého doprovázel v katechumenátu a měl mu pomáhat při vrůstání do života z víry, s nárůstem počtu křtů malých dětí byl chápán více ve vztahu ke křtěnému dítěti. Ještě v době našich pradědečků byl tak kmotr dítěte vnímán jako jakýsi „druhý rodič“, jenž byl mimo jiné v záloze pro případ, že by rodiče zemřeli.
V první polovině 20. století se kmotrovství v našich zemích pro nemálo lidí stalo většinově ryze formálním, pouze jakousi čestnou funkcí. Církev ho ale vždy vnímala jako duchovní úkol a v dnešní době se snaží podpořit původní význam kmotrů ve smyslu slova patrinus: ručitel a přímluvce. Jak říká P. Vojtěch Kodet: „Kmotr především uvádí svého kmotřence do živé a žité víry, do života podle evangelia, do praxe svátostného života, do života modlitby a žití ze slova Božího, do života víry, naděje a lásky, do života i služby v církvi a do života z Ducha Svatého.“
Na webu Pastorace.cz, který vedou pastorační pracovníci, se nicméně k úkolu kmotrů mj. píše: „Role kmotra je dobré se ujmout s určitou dávkou vyváženosti – nenastavovat si laťku péče ani vysoko, ani nízko. Tak totiž kmotr neskončí u frustrace, že nedokáže (u vysoce nastavené laťky) roli kmotra naplnit dokonale, a následné rezignace, že nemá smysl se vůbec snažit.“ K úloze kmotrů se v projevu k členům Rady laiků v roce 1974 vyjádřil papež Pavel VI. takto: „Dnešní člověk raději naslouchá svědkům, kteří něco dokazují činy, než učitelům, kteří to vykládají slovy. A učitelům naslouchá jen tehdy, jsou-li zároveň i svědky.“
Jako kmotři nejsme bezchybní ani všemohoucí. Někdy zvládáme roli kmotra docela dobře, jindy velice málo. Děláme chyby, víme o tom a často to vidí i naši kmotřenci. Může existovat řada důvodů, proč nejsme pro své kmotřence vždy přijatelní – i to je v pořádku. Jsme jenom jedním z pomocných pilířů na jejich cestě víry a životem. Někdy pomůžeme, jindy ani moc ne. Slovy autorů textů na již zmíněném portálu Patorace.cz: „Důležité je vědět, že to nejsme my, kdo je má zachránit, je to Ježíš. Naši kmotřenci jsou jako zahrada, ve které má fungovat umělé zavlažování: pustí se kohoutek, a všechny kytičky pěkně rostou. Občas se některá část zavlažování zastaví a nefunguje. V tu chvíli se objeví někdo dobrý, kdo vezme konvici a začne postupně všechny kouty zahrady zalévat. Jde to trochu pomaleji, možná kostrbatěji, ale nakonec každá květina dostane, co potřebuje, a dokonce se zdá, že jí v jejím růstu nic nechybělo. Stejně tak je to s námi. Když nedostojíme své milé povinnosti kmotra, Bůh pošle někoho jiného, kdo začne zalévat – ať už jejich život duchovní nebo ten obyčejný lidský.“
Existují příběhy, kdy kmotřenec svého kmotra jako průvodce na cestě víry nevnímá – třeba pro vzájemnou čistě lidskou názorovou odlišnost, pro věkový rozdíl, pro svůj pohled na Boha nebo pro velkou fyzickou vzdálenost. Jsou ale i situace, kdy kmotr svou roli kmotra neplní. Třeba proto, že si přestal rozumět s rodiči svého kmotřence, kteří ho o kmotrovství kdysi požádali, nebo se sám Bohu vzdálil.
O tom, jak si svého kmotra vybrat, jak budovat vzájemný vztah a jak přistoupit k situacím, které neodpovídají našim původním představám o kmotrovství, jsme si povídali s P. Jiřím Smolkem a s P. Danielem Víchou.