21. 5. 2024
|Co je přímluvná modlitba? Obvykle se při ní několik lidí (přímluvců) modlí za člověka, který o to požádá. Předkládají Bohu to, co jim dotyčný svěří. Může to být např. modlitba za uzdravení, odpuštění, duchovní ochranu či za Boží vedení při důležitých životních rozhodnutích atd.
Jako pokřtění jsme součástí církve, údy jejího těla, a proto jsme i určitým způsobem za sebe zodpovědní – jak uvádí oblíbený kazatel karmelitán P. Vojtěch Kodet. „Náš úkol (pro někoho životní) spočívá také v modlitbě za druhé, věřící i nevěřící. A tato modlitební služba je vpravdě duchovním bojem navýsost důležitým. Bůh potřebuje takové služebníky, kteří by svou přímluvou vyprošovali dennodenně milost, požehnání či odpuštění a smilování putujícímu lidu,“ dodává.
Teoložka Kateřina Lachmanová napsala už před lety knihu Síla přímluvné modlitby (KNA 2007). V ní zdůrazňuje, že tyto přímluvy nezávisí na velikosti víry toho, kdo tímto způsobem slouží. „Je třeba přenést důraz z naší ‚velké víry‘, potažmo z pocitu ‚velkého modlitebníka‘ na velikého Boha. Nejde o slovní hříčku: tímto vnitřním postojem se sice radikálně zmenší moje vlastní důležitost v celé akci, ale jakoby rozvážu ruce Boží všemohoucnosti. On musí růst, já však se menšit (Jan 3,30),“ popisuje. Klíč k účinnosti přímluvné modlitby se tedy nachází v zaměření naší „nepatrné víry na velikého a dobrého Boha“, zdůrazňuje Lachmanová.
V knize připomíná také výzvu sv. Pavla: „Jeden druhého břemena neste, a tak naplníte Kristův zákon“ (Gal 6,2). „Dokonce platí, že důvěrnost vztahu ke Kristu a schopnost otevřít se v nefalšovaném soucítění svým bližním, kteří jsou obtíženi břemeny, musí jít ruku v ruce, jinak vytváříme jakousi pseudospiritualitu,“ podtrhuje teoložka. Z výzvy listu Galaťanům však podle ní nevyplývá jen další požadavek, ale i velká útěcha: Jednou ponesu břemena druhých já, a jindy se zase mohu spolehnout, že někdo poponese ta moje. „Vypráví se příběh, jak námořníci kdesi na Východě po celou noc zápasili s vratkou lodí uprostřed bouře. Situace byla dost dramatická a všichni krajně vyčerpaní. Kolem třetí hodiny ranní jeden z nich povídá: ‚Teď už můžeme vydechnout, protože v klášterech na pobřeží se mniši začínají modlit‘,“ připomíná Lachmanová.