26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
49
Předchozí vydání
Hledat

Obsah

Vážíme si tě, Františku

Ze světa

26. 3. 2024

|
Tisk
|

Mezinárodní kampaň na podporu papeže Františka zorganizoval španělský katolický online magazín Religión Digital. Při audienci v polovině března jeho zástupci papeži osobně předali několik desítek tisíc podpůrných zpráv.

image:Image Rodina věřících se zdraví s papežem Františkem na generální audienci ve středu 20. března.
Rodina věřících se zdraví s papežem Františkem na generální audienci ve středu 20. března. Snímek Profimedia

„Podpora Františkových reforem je součástí naší redakční linie,“ vysvětlil pro německý online magazín Katholisch.de José Manuel Vidal, šéfredaktor Religión Digital (RD). Proti nevybíravé kritice se argentinského papeže v RD zastali již před několika lety. Nyní reagovali na bouři, která se strhla v lednu po vydání dokumentu Fiducia supplicans o žehnání párům v neregulérních situacích. Arcibiskup toledský Francisco Cerro Chaves musel dokonce veřejně usměrnit skupinu svých kněží, kteří se prostřednictvím svého YouTube kanálu modlili za brzkou Františkovu smrt. Proti deklaraci Fiducia supplicans tam probíhá také podpisová akce.

Redakce RD proto zřídila speciální e-mailovou adresu, kam bylo možné zasílat slova podpory a ocenění. „Chceme dát věřícím příležitost, aby mohli Františkovi ukázat, že si ho váží a podporují jeho reformy,“ zdůvodnil Vidal. Vzkazy, které RD shromažďoval od ledna do března a jejichž autory byli i biskupové, řeholní řády nebo katolické univerzity, pak předali Svatému otci k 11. výročí jeho pontifikátu. „Jste požehnáním od Boha,“ stálo v jednom z nich, zatímco papež delegaci poděkoval slovy: „Neztrácejte naději. Pokračujte v boji za živou církev a dávejte o ní vědět.“

Aby se společenství nerozpadlo

„Podle našeho názoru je papežových rigidních kritiků málo, ale nadělají velký hluk,“ přiblížil šéfredaktor José Manuel Vidal. Kritice čelili, jak připomněl, i dřívější papežové Jan Pavel II. nebo Benedikt XVI. „V církvi jsou vždy různé názory a preference,“ podotkl. Současná podoba kritiky je však značně otevřená a polemická. „Když je oficiální linie konzervativní a protestují proti ní progresivní síly v církvi, jde to obvykle jen po určitou mez, aby nebyla zničena komunita. Současný pontifikát však tak konzervativní není a brojí proti němu zastánci rigoristické ideologie. Když kritizuje tato skupina, je připravena jednotu církve i rozbít, protože ideologie nerozumí společenství,“ tvrdí šéfredaktor Vidal.

Dříve se podle něj také proti papeži otevřeně nestavěli vysoce postavení církevní hodnostáři, jako to v současnosti činí například kardinálové Gerhard Müller, Robert Sarah nebo Raymond Burke či již bývalí arcibiskupové Joseph E. Strickland nebo Carlo Maria Vigano. „Rozčiluje mě, že proti papeži takto brojí lidé v purpuru, když barva jejich kleriky má symbolizovat ochotu bránit papeže a církev třeba i za cenu vlastní krve,“ podotkl Vidal a upozornil, že některé názory a tvrdé vystupování těchto duchovních imponují krajně pravicovým politickým hnutím, která pak jejich vliv zneužívají k destabilizaci společnosti.

Novinář dále upřesnil, že většina „bojů“ v církvi se dnes odehrává na internetu a sociálních sítích. „V bublinách, kde se o církvi diskutuje, jsou progresivní katolíci ve srovnání s ultrakonzervativci v menšině a ultrakonzervativci jsou také v debatách mnohem neúprosnější. Na našem webu jsme například museli vypnout komentáře, protože jsme už prostě nezvládali příval nenávistných reakcí,“ uvedl šéfredaktor RD, který je pokládán za katolický liberálně zaměřený titul. „Naší kampaní pro papeže Františka tudíž chceme také pomoci umírněným a progresivním hlasům, aby se v online diskusích znovu zviditelnily,“ uzavírá Vidal.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou