5. 3. 2024
|Člověk je mistrovským dílem stvoření: Bůh ho chce a miluje jako partnera ve svých věčných plánech a za jeho spásu Ježíš obětoval svůj život až do smrti na kříži. Tak vystihuje hodnotu člověka jakožto Božího obrazu papež František.
Tento pohled na důstojnost člověka je společný židovské i křesťanské tradici, protože vychází ze stejných kořenů. A posléze se otiskl i do sekulárního humanismu, který se stal základem dnešní západní civilizace a jejího způsobu života – jak na to upozorňuje například právník a bývalý europoslanec Pavel Svoboda. „Proto je úcta ke každému jednotlivci a jeho důstojnost v základu všech ústav této části světa. Navíc platí, že ‚lidská důstojnost není jen základním právem jako takovým, ale představuje samotný základ základních práv‘,“ cituje Svoboda z vysvětlení k článku 1 Listiny základních práv EU. „Na lidské důstojnosti stojí všechny ostatní pilíře našeho způsobu života: systém lidských práv, nediskriminace, demokracie, rovnost před zákonem atd.,“ doplňuje pro KT. Stačí se podle něj podívat třeba na postavení žen v jiných částech světa, aby bylo jasné, že to, co se v našich končinách považuje za samozřejmé, jinde vůbec takové není.
Pavel Svoboda poukazuje také na to, jak v současné agresi Ruska vůči Ukrajině mají válčící strany rozdílný přístup k životu jednotlivého člověka a jeho důstojnosti. „Zabíjení, mučení a mrzačení civilistů, jen aby se druhé straně nahnal strach, posílání zástupů vlastních vojáků nesmyslně na smrt jen s cílem unavit druhou stranu a navíc kvůli nacionalistickým mýtům, to neukazuje na to, že by dotyčná strana měla své kořeny v křesťanství,“ připojuje.
Lidskou důstojnost opakovaně připomínají i papežové. Třeba sv. Jan Pavel II. v poselství mládeži v roce 1990 zopakoval: „V Božím plánu je, aby si církev také uvědomovala, jaké důstojnosti dosahuje člověk tím, že je přijat za Božího syna v Kristu skrze milost Ducha Svatého.“ Přijetí za syny a dcery je podle něj nejhlubším tajemstvím křesťanského povolání a vrcholným bodem tajemství křesťanského života, v němž „máme podíl na spáse a ve kterém nejsme jen osvobozeni od zlého, ale především máme účast na plnosti dobra, nejvyššího dobra, kterým je Boží synovství“.
Papež Benedikt XVI. zase připomíná ve své knize Ježíš Nazaretský, že podle církevních otců, „když Bůh stvořil člověka,ke svému obrazu‘, podíval se na Krista, který měl přijít, a stvořil člověka podle obrazu tohoto,nového Adama‘, člověka, který je kritériem lidství“.
Papež František mluvil o důstojnosti například před dvěma lety při setkání s Kongregací pro nauku víry. „Pro lidstvo zůstává hlavní cestou uznání důstojnosti každé lidské osoby. V naší době roste pokušení považovat druhého člověka za cizince nebo nepřítele a upírat mu skutečnou důstojnost. Proto jsme zvláště v této době vyzváni, abychom si připomněli, že důstojnost každé lidské bytosti má svou vnitřní povahu a platí od okamžiku početí až do přirozené smrti,“ zdůraznil. To je podle něj neodmyslitelným předpokladem ochrany osobní a společenské existence a také nezbytnou podmínkou pro uskutečnění bratrství a sociálního přátelství mezi všemi národy země.