23. 1. 2024
|Už uplynul měsíc ode dne, kdy se Česká republika zastavila v němé hrůze a šoku ze střelby spolužáka do studentů na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Oběti jsou pochovány, ale bolest blízkých zůstává.
V předchozích týdnech jsme se v KT této tragédii věnovali ve zpravodajství. Hledali jsme i odpovědi na otázku, co si má křesťan počít v situacích, kdy nějaké vysvětlení nebo porozumění nepřichází. Pomohl nám s tím oblát P. Vlastimil Kadlec (v KT 2). Poté jsme pátrali po možnostech, které mají křesťané a církev, když chtějí znovu dobrem naplňovat a proměňovat místa, na kterých se do světa prolomilo zlo (KT 3).
V redakčním týmu se shodujeme v tom, že vstupovat do tématu „jak dál po takové tragédii“, která se odehrála na filozofické fakultě, musíme s velkou úctou a respektem k lidem, kterých se toto neštěstí dotýká. Křesťanská i novinářská etika nás vede ke zdrženlivosti.
Nově jsme situaci v redakci KT řešili minulý týden, když se nám ozval otec jedné z obětí: „Sepsal jsem nějaké dojmy a pocity z pozice věřícího rodiče, kterému na filozofické fakultě zemřela dcera. V KT jste o tom měli reportáže a vyjádření kapacit, slova přímých zúčastněných zatím nezněla,“ napsal o své motivaci podat svědectví své i celé rodiny. Jak uvedl, pomáhalo mu to se z těžké situace „vypsat“. V tichém pohnutí jsme doslova jedním dechem jeho text přečetli a zjistili, že ukazuje nejen to, co se skrývá za mediálním obrazem tragické události, ale zejména co prožívá a s čím zápolí věřící člověk. Hluboce nás to zasáhlo.
Následovalo mnohahodinové rozhodování, zda takový text patří právě teď na stránky novin, do mediálního prostoru. A také, co všechno může zveřejnění způsobit autorovi a jeho blízkým. Byli jsme vlastně rádi, že pisatel svědectví si přeje zůstat v anonymitě. (Jeho identitu redakce samozřejmě zná a prosí čtenáře, aby po ní nepátrali.) Významnou roli hrála i skutečnost, že své svědectví čtenářům sám nabídl. Nechává nás vstoupit do svého prožívání, do své bolesti – ale nikoliv bezúčelně. Rozhodl se ukázat, jak hledá další cestu životem, a především jak do celé situace zve Boha.
Zda a jak text publikovat jsme nerozhodovali sami. Obrátili jsme se také na člena redakční rady Perspektiv, na pastorálního teologa Mons. Aleše Opatrného, který nám v tom pomohl. „Osobní a zcela neokázalé svědectví by mělo nás, kteří nejsme událostí bezprostředně zasaženi, inspirovat a poučit, že pochopení, blízkost a absence vysvětlování, byť zdánlivě zbožného, jsou nutné podmínky pomoci těm, kdo jsou neštěstím zasaženi. Naše pomoc ovšem může jejich bolest snad nadlehčit, ale ne odstranit,“ připomíná.
Před pár lety u nás vyšla knížka židovského rabína Harolda S. Kushnera „Proč se zlé věci dějí dobrým lidem“ (Portál 2018). Rabín, jako každý duchovní, mnohokrát pomáhal lidem překonávat bolest a zármutek. Ale teprve když se dozvěděl, že jeho malý syn za pár let zemře na nevyléčitelnou chorobu, byl nucen se sám zamyslet nad věčnou otázkou: Proč se zlé věci stávají nevinným lidem? Ve svých úvahách nachází důkaz Boží existence mimo jiné v tom, že „Bůh nám dal nádherný, jasný, uspořádaný svět. A jedna z věcí, které dělají svět obyvatelným, je skutečnost, že přírodní zákony jsou přesné a spolehlivé a působí vždycky stejně.“ Nedělají žádné výjimky pro hodné či potřebné lidi. „Kulka nemá svědomí; nemá ho ani zhoubný nádor ani auto, jehož řízení přestalo být ovladatelné. Proto bývají dobří lidé nemocní a zranění stejně často jako kdokoliv jiný. Bez ohledu na to, kolik jsme slyšeli příběhů o Danielovi (v jámě lvové) nebo Jonášovi (v útrobách velryby),“ uvažuje Kushner.