2.–8. listopadu 2021
Aktuální
vydání
17
Předchozí vydání
Hledat

Obsah

Hostýn plánuje víc místa pro auta i pěší

2. 11. 2021

|
Tisk
|

Novou silnici pro příjezd k poutním domům, rozšíření parkovacích ploch nebo vznik pěší zóny a informačního centra – k tomu směřuje největší stavební úprava Svatého Hostýna za posledních sto let.

image:Image Podobně jako v minulých letech zorganizovala pražská farnost Matky Boží před Týnem na Svatém Hostýně pracovní brigádu. Zúčastnili se jí lidé nejen z různých koutů ČR, ale třeba i z australského Melbourne.
Podobně jako v minulých letech zorganizovala pražská farnost Matky Boží před Týnem na Svatém Hostýně pracovní brigádu. Zúčastnili se jí lidé nejen z různých koutů ČR, ale třeba i z australského Melbourne. Snímek Ivo Buráň

„Vrchol poutního místa zatím disponuje jedinou obslužnou komunikací a to je dlouhodobě neudržitelné. Je třeba na ní zklidnit dopravu, dát větší prostor příchozím poutníkům a dbát na jejich bezpečnost, lépe řešit parkování a dořešit podobu pěší zóny mezi poutními domy,“ říká člen výboru Matice svatohostýnské P. Vladimír Kelnar, který působí jako farář pražské farnosti Matky Boží před Týnem.

Náročný projekt, který od dob budování poutního areálu před sto lety nemá obdoby, bude podle něj rozdělen do šesti samostatných staveb. Promění se točna pro autobusy veřejné dopravy, aby kromě otáčení vozů a odbavení cestujících umožnila také parkování šesti autobusů zájezdových. V návaznosti na to vznikne zcela nová silnice v jihozápadním svahu hory a povede od točny do prostoru vedle poutních domů č. 2 a 3.

„Tím dojde ke zklidnění provozu na stávající a přetížené cestě, která by nadále měla sloužit především pro pěší,“ říká kněz a dodává, že také tato komunikace včetně nejvytíženějšího prostoru před bazilikou se dočká úprav, nového povrchu i venkovního mobiliáře. Zbývající tři stavby pak zahrnují rekonstrukci a rozšíření záchytného parkoviště pro automobily pod točnou, rekonstrukci parkoviště pro zázemí poutních domů a vznik informačního centra v blízkosti točny.

První dvě etapy, jejichž náklady čítají téměř polovinu z celkového rozpočtu projektu vyčísleného na 52,5 milionu korun, by podle P. Kelnara měly začít na jaře příštího roku a skončit v půli prosince. „Další průběh bude záviset na financích. Je zřejmé, že bez obětavých dárců se to ani tentokrát neobejde,“ říká a doplňuje, že Matice svatohostýnská pro tento účel vyhlásila veřejnou sbírku a zvažuje možnosti grantů, bankovních úvěrů nebo i finančních půjček od soukromých osob – poutníků a příznivců Svatého Hostýna.

První dárce přitom už matice má: částku 16 milionů korun jí na zlepšení dopravní infrastruktury slíbilo olomoucké arcibiskupství a pět milionů korun nabídla svatohostýnská duchovní správa. „Mezi poutníky jsou také nemocní, postižení a staří lidé, a právě ti nejvíce cítí potřebu dopravy až k bazilice. Věřím, že mnoho z nich na nás bude s vděčností vzpomínat,“ dodává olomoucký arcibiskup Jan Graubner.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou