17.–23. prosince 2024
Aktuální
vydání
Předchozí vydání
Hledat
Téma
Téma

Obsah

Tři oleje a svátek kněžství

19. 3. 2024

|
Tisk
|

K Zelenému čtvrtku patří kromě večerní Památky večeře Páně také dopolední mše se svěcením olejů. Proč jsou oleje tři? A víte, že voní v různých diecézích různě?

image:Image Nádoby s olejem katechumenů, nemocných a křižma stojí v centru bohoslužby.
Nádoby s olejem katechumenů, nemocných a křižma stojí v centru bohoslužby. Snímek Jana Havlová / Člověk a Víra

Je Zelený čtvrtek krátce před půl osmou ranní a rýmařovský farář P. František Zehnal sedá do auta. „Cesta do Ostravy má 98 kilometrů, jedu něco málo přes hodinu,“ popisuje každoroční tradici. V ostravské katedrále začíná Missa chrismatis již v 9 hodin. „Má pro mě zvláštní charakter, protože při ní obnovujeme kněžské závazky a jsou posvěceny oleje, které pak celý rok slouží k udělování svátostí. Je výjimečná i tím, že mám příležitost setkat se s kněžími i laiky, kteří přijíždějí z mnoha farností, v nichž jsem v minulosti působil,“ popisuje P. Zehnal. Missa chrismatis je fenomén, který oslovuje nejen kněze, a proto jí věnujeme tuto dvoustranu.

Nejen ve čtvrtek

Jak říká v rozhovoru P. Pavel Němec, kořeny této mše souvisí s posvátnými oleji. Jeho slova rozvádí odborník na liturgiku z pražské Katolické teologické fakulty UK, P. Radek Tichý: „Oleje se světí před Velikonocemi kvůli křtům a musí to být při mši. Tu ale na Velký pátek a Bílou sobotu neslavíme. Proto se volí poslední příležitost, kterou je právě Zelený čtvrtek. Může to být ale i dříve ve Svatém týdnu, bývalo to tak třeba v litoměřické diecézi,“ popisuje P. Tichý. Důvodem může být i snaha, aby se mohlo shromáždit co nejvíce kněží. Ve vídeňské arcidiecézi tak slaví Missu chrismatis každoročně ve Svatém týdnu už v pondělí.

Oleje měly ve Starém zákoně a Ježíšově době významnou roli. „Byl to symbol zdraví, ale i Božího pomazání ke službě proroka nebo krále,“ připomíná farář ostravské katedrální farnosti Mons. Jan Plaček. Právě na něm a jeho spolupracovnících leží úkol bohoslužbu každoročně připravit. Posvátné oleje jsou tři a odlišují se svým užitím. „Olej katechumenů používáme při přípravě na křest jako znak, že jsme v Kristově moci, která nás chrání před zlem. Přirovnávám to k římským zápasníkům, kteří se mazali olejem, aby svým protivníkům vyklouzli,“ uvádí P. Němec. Olej nemocných pak slouží při svátosti pomazání nemocných, která přináší posilu v čase slabosti a její součástí je také modlitba za odpuštění hříchů. Křižmo se pak využívá při křtu, biřmování, kněžském i biskupském svěcení nebo zasvěcení kostela či oltáře. Je to symbol Ducha Svatého a připodobnění se Kristu.

Olivový olej a balzám

Olej katechumenů a olej nemocných sestává z olivového oleje, který se dá běžně koupit v obchodě. Třetí olej – křižmo obsahuje navíc vonný balzám, pro který se chodí do lékárny. „Ve Svatém týdnu čistíme nádoby a ve středu večer do nich nalijeme oleje. Balzám chystáme zvlášť ve čtvrtek ráno do menší konvičky, do oleje ho pak přilévá biskup,“ popisuje zákulisí příprav farář Plaček.

P. Tichý podotýká, že po Druhém vatikánském koncilu se může na posvátné oleje použít jakýkoliv rostlinný olej, v drtivé většině ale trvá věrnost olivě. Naopak u balzámů je různorodost větší. „Původně křesťané do křižma přidávali arabský balzám. Když Evropané objevili Jižní Ameriku, narazili tam také na levnější peruánský balzám a dodnes ho v křižmu najdeme nejčastěji. Je ale možné přidávat i jiné vonné látky – nard, koření nebo esenciální oleje. V každé katedrále může být trochu jiný zvyk. Vím třeba, že v Ostravě přidávají do oleje Višňovského suspenzi,“ prozrazuje některé receptury P. Tichý.

Po mši svaté si pak olej odebírají do nádobek duchovní. Pokud jim nějaký olej z uplynulého roku zbyl, musí ho spálit. „Posvátné oleje jsou typicky napuštěné do vaty. Kněží před Zeleným čtvrtkem pak vatu vyjmou, uloží v sakristii a měli by ji spálit v ohni při velikonoční vigilii,“ vysvětluje P. Tichý. Naopak nové oleje je možné ve farnosti přivítat. „Není pro to ale žádný oficiální obřad. Zažil jsem to v několika farnostech a šlo spíše o invenci místních duchovních,“ komentuje odborník na liturgii a rektor Arcibiskupského kněžského semináře v Praze.

A co jáhni?

K Misse chrismatis od roku 1971 patří také obnova kněžských závazků. „Zajímavé je, že autoři obřadů nemysleli na jáhny. V některých diecézích proto přidávají do formuláře i otázku, která směřuje přímo na ně. Zdá se mi to sympatické, protože Kristus konec konců právě na Zelený čtvrtek umyl učedníkům nohy a vykonal tak diakonickou službu,“ podotýká P. Radek Tichý.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou