7. 1. 2025
|Na zemi uprostřed třídy leží chlapec, vedle něj lyže. Představme si, že jsme na svahu, všude zima, sníh, okolo nikde nikdo. Zraněný komunikuje, ale neví, co se mu stalo. Přichází spolužák, vytahuje z kapsy rekvizitu mobilního telefonu a vytáčí: „Jedna pět pět“.
Na druhé straně „linky“ odpovídá učitelka. Okolo sedí skupina prvňáků a sedmáků. Troufnu si poskytnout první pomoc? Kdy mám zavolat záchranku? Co řeknu do telefonu? Co když zraněný nekomunikuje a nehýbe se? Mohu ho odtáhnout do tepla?
Hodinu „první pomoci“ nacvičovali prvňáci církevní Veselé školy v Praze několik dní, aby ji nyní v rámci tzv. vrstevnického učení mohli předat svým starším kamarádům. Na většinu odpovědí přišli pod vedením učitelky sami. „Mně přijde skvělé, že mohou i prvňáci něco naučit sedmáky,“ říká učitelka Lenka Tereza Pecharová, která s ideou vrstevnického učení na této škole přišla. A tak to, co sedmáci ještě před pár chvílemi nevěděli, nyní už umí, a ještě to mají obě třídy propojené se zážitkem, který se hned tak z paměti nevytratí.
Vedle vrstevnického učení ovšem škola podporuje vztahy mezi lidmi různého věku. „Moc krásná je spolupráce s Centrem Seňorina, kde se setkávají generace věkem vzdálené, ale dušemi blízké. Prvňáčci a senioři spolu zpívají a malují,“ usmívá se pedagožka Pecharová s tím, že tato setkávání budou pokračovat i nadále. Za zmínku stojí také projekt „Máma, táta před tabulí“, kdy chodí rodiče žáků do vyučování přednášet o své profesi či zálibě. „Poslední návštěvou byla maminka-psycholožka, která učila děti radovat se. A to se jim do života každopádně hodí,“ uzavírá pedagožka.
Jen několik let „mladý“ projekt Výchova-hodnoty (viz web www.vychova-hodnoty.cz) se postupně dostává do škol, a to především do těch veřejných, nejen církevních. A jde o český unikát. U zrodu stála Marie Zimmermannová, která se už více než čtyřicet let věnuje katechezi a výuce náboženství. Momentálně dokončuje metodiky, kterých je na sto padesát, aby byly k dispozici pro učitele, farnosti i katechety.
„Považuji za důležité, aby dětem dávalo smysl, co jim sdělujeme. Musí to být podáno v souvislosti s tím, co se učí ve škole, a musí to mít vztah k jejich životu. Dbáme na to, aby se děti programu účastnily aktivně. Omezujeme výklad, máme mnoho vizuálních pomůcek a zapojujeme je a vymýšlíme takové činnosti, které děti zaujmou a díky nimž si důležité hodnoty uvědomí samy,“ vysvětluje Zimmermannová. A doplňuje, že program Výchova-hodnoty využívá křesťanské tradice a umění (tedy Bibli, liturgii, hudbu, výtvarné umění) jako zdroje pro práci s dětmi.
V katechezi se Marie Zimmermannová věnuje programu Katecheze Dobrého pastýře, který vychází z pedagogiky Marie Montessori: „Děti nemají hračky, ale materiál. Nehrají si, nýbrž pracují formou různých činností. Snažíme se používat viditelné symboly. Takže když s dětmi mluvíme o liturgii, dáme jim do rukou zmenšené liturgické nádobí. Už když položím na stůl ubrus, liturgické nádobí, kříž a svíčky, mohu mluvit s dětmi o mši svaté, o hostině a oběti,“ přibližuje.
Když si s dětmi čte v evangeliu o Ježíši a Marii, používá figurky a domečky. „S dětmi tak vstupujeme do tajemství víry. Každá aktivita zde cílí na jádro víry, velikonoční tajemství, dává je dětem do souvislostí a prohlubuje poznání,“ doplňuje Zimmermannová. Na základě Montessori pedagogiky je v této katechezi na dítě pohlíženo ne jako na prázdnou nádobu, nýbrž jako na někoho, kdo už má hluboký vztah s Bohem. Tvoří se tak podmínky, aby tento vztah mohl růst. Často tak není podstatné, co by dospělý chtěl dětem říct, ale otázky dětí a jejich zájem. Dospělý či katecheta tady má být průvodcem na duchovní cestě dětí (více na www.katechezedobrehopastyre.cz).
Takzvaná pozitivní pedagogika je cesta, k níž se během uplynulých čtrnácti let propracovala Církevní MŠ Ovečka v Olomouci. „Čerpáme z prvků celistvé, na smysly zaměřené pedagogiky Franze Ketta, Katecheze Dobrého pastýře, Montessori pedagogiky a Lesní pedagogiky,“ objasňuje ředitelka CMŠ Ovečka Ilona Hamplová. „Když se nad všemi těmito pedagogickými směry zamyslíme, vyjadřují nám vztah k Bohu, k sobě samému i k druhým, ke všemu, co Bůh stvořil, co nám dává,“ doplňuje. Zajímavou pomůckou, kterou ve své denní praxi využívají, je tzv. Kostka lásky. Učitelky a děti každé ráno touto kostkou hodí a přečtou si „skutek lásky“ k zamyšlení, který je napsaný na straně, která ten den padla. Tento skutek se rozhodnou daný den žít, myslet na něj a mluvit o svých zkušenostech s ním. A co je tam napsáno? Milovat všechny bez rozdílů (odpouštíme druhému), Milovat jako první (být tvořivý), Milovat druhého jako sebe (sjednocovat se), Milovat v druhém Ježíše (nasloucháme druhému), Milovat nepřítele (být milosrdný), Milovat se navzájem (vzájemnost).
Láska, přijetí, empatie, sociální cítění a naslouchání pomáhají pochopit toho druhého. A děti se tomu tady učí již od útlého věku. Ale nejen to. Dozvídají se, že Bůh je s námi, vede nás a naslouchá nám, a i proto bychom měli všechno dělat s tímto vědomím.
„Když byl můj syn malý a s Kostkou lásky jsme začínali, do školky chodil chlapeček, který shazoval dětem hračky a tloukl je. Přišel i k mému synovi a udeřil ho. Syn na to řekl: ‚Nedělej to, nelíbí se mi to. Víš, že když mě biješ, biješ i Pana Ježíše, protože ho mám ve srdíčku?‘ Chlapeček se zamyslel a od té doby přestal děti bít,“ přibližuje ředitelka dětský pohled. Jindy se stalo, že mezi novými dětmi na začátku školního roku byla holčička s vývojovou dysfázií. Bývala smutná a hrála si sama nebo s paní učitelkou. Všimla si toho jiná dívenka a přinesla jí panenku se slovy: „Mám jich doma hodně a chci se rozdělit, abys už nebyla smutná.“ Od té doby se děvčátka kamarádí a najdou si k sobě cestu, i když jsou v jiné třídě. A takových příběhů je podle ředitelky ještě mnohem víc.