19. 10. 2021
|Po roce opakovaně uzavíraných škol začal letos na podzim nový školní rok. A spolu s ním i pravidelné zdravotní prohlídky – důležitý nástroj, jak u dětí v rozvojových zemích odhalit potíže se zrakem. K lékaři to totiž bývá daleko nebo si jej rodina nemůže dovolit zaplatit.
Bez pravidelných očních vyšetření se špatné vidění u dětí mnohdy vůbec neodhalí. Dítě se zhoršuje ve škole, zatímco učitel se může domnívat, že se nudí nebo je jen líné, či dokonce hloupé.
Své by o tom mohl vyprávět 15letý Justine Basilica z Ugandy, který viděl špatně už od narození. Ve školce proto dostal brýle, jenže je brzy rozbil. Jeho rodina neměla peníze na nový pár.
Chlapec tak nastoupil do školy s refrakční vadou očí. Kvůli špatnému zraku nezvládal perfektně sledovat výuku a učitelé mu hrozili, že nebude moc pokračovat ve studiu. Ze školy proto málem odešel.
V tu dobu se v okolí pohyboval tým Světla pro svět a chlapce poslal na oftalmologické vyšetření do nemocnice v Entebbe, které rodina nemusela platit. Tam zjistili, že Justine potřebuje nejen brýle, ale také ruční teleskop, který dokáže písmena zvětšit natolik, že chlapec přečte i poznámky na školní tabuli.
Díky novým pomůckám mohl Justine zůstat ve škole a dál studuje. Do třídy sice chodí s mladšími spolužáky, než je on sám, ale to mu nijak zvlášť nevadí. Je šťastný, že může každé ráno zasednout na své místo ve školní lavici.
Děti s postižením v rozvojových zemích jsou často vyloučeny nejen ze vzdělávání, ale i celkově ze společnosti. Na vině jsou bariéry nejen fyzické, ale také komunikační, systémové a ideologické. Devět z deseti dětí s postižením nechodí do školy. Okolo 80 procent dětí s postižením žije v rozvojových zemích. V roce 2018 nechodilo do školy odhadem 258 milionů dětí na celém světě.
Nekorigované refrakční vady
Světlo pro svět loni pomohlo zajistit přístup ke vzdělání 10 253 dětem s postižením. V době omezeného pohybu (tzv. lockdownů) jsme například v Burkině Faso pomohli zařídit vyučovací hodiny ve znakovém jazyce prostřednictvím televize.