13. 3. 2018
|Natáčí filmy, ve kterých zazáří i ten nejposlednější z posledních. Dokáže rozpoznat nenápadnou krásu obyčejného života a má trpělivost jej léta skládat do jednoho obrazu. Režisérka HELENA TŘEŠTÍKOVÁ.
Vydání: 2018/11 Pět let papeže milosrdenství, 13.3.2018, Autor: Karolína Peroutková
To je přímo citát, který zazněl na konci jednoho dílu Manželských etud. Trochu dojatě jej při svatbě svého syna říká jeden z našich hrdinů a já s ním souhlasím. Pro mě to takhle je. Vyrůstala jsem v úplné rodině, můj muž také. V obou rodinách muž ctil pracující ženu, takže modely jsme měli stejné. To je docela důležitý aspekt. Dobře fungující rodina je velké štěstí a také azyl, zázemí, bezpečí.
Tehdy jsem cítila, že mi můj hrdina, tehdy mladý delikvent, tímto neobvyklým činem posílá nějaký vzkaz. Bylo to na konci našeho natáčení a já jsem vytušila, že René volá: „Heleno, zabývej se mnou dál, nezapomeň na mne, nevykašli se na mě.“ Nejdřív jsem musela trochu vychladnout a potlačit v sobě vztek a zklamání. Ale pak jsme si začali psát, protože jeho mezitím za různé krádeže zase zavřeli. A viděla jsem, že René je vlastně citlivá duše, svíraná neschopností řešit svůj život jinak než asocialitou a protestem proti všemu.
Ano, rozhodla jsem se pokračovat v dalším natáčení jeho života i poté, co náš původní film byl dokončen. Nevěděla jsem, co z toho dalšího materiálu bude, ani kdy ho dokončím. René začal psát povídky, pomohla jsem mu s vydáním dvou knih. Pak byl střídavě ve vězení a na svobodě. Asi po patnácti letech toho chaotického natáčení ale vznikl film René, za který jsem pak dostala „evropského Oscara“. To je asi má nejvzácnější cena. S Reném ale točíme dál a jeho příběh je pořád dost barvitý. V poslední době žije celkem spořádaně a já doufám, že mu to už vydrží.
Už sedmatřicet. Původní plán byl natočit jakousi filmovou obdobu déledobých výzkumných projektů, jakými se zabývají psychologové a sociologové. Otázka zněla: Proč se tolik zejména mladých manželství rozvádí? To se tehdy bralo jako vážný společenský problém.
HELENA TŘEŠTÍKOVÁ (nar. 22. června 1949) je režisérka dokumentárních filmů a pedagožka. Tvoří filmy zaměřené zejména na mezilidské vztahy a sociální problémy. Známé jsou například její dokumenty Manželské etudy, Marcela nebo René natáčené časosběrnou metodou. Film Marcela získal cenu za nejlepší evropský dokument na mezinárodním festivalu v Seville, za film René autorka získala cenu Evropské filmové akademie Prix Arte 2008 v kategorii dokument.