20. 6. 2006
|Vydání: 2006/25 Křesťané a sekulární média, 20.6.2006, Autor: Jaroslav Someš
Je to film stejně výtečný jako valná většina předchozích Allenových snímků, je však rozhodně ze všech nejmíň „allenovský“ - což překvapivě vůbec neznamená mínus, ale naopak další kvalitu. Už v několika posledních Allenových dílech bylo možno pozorovat, jak jejich tvůrce postupem let zvážněl. Jak sice neztrácí svůj pověstný nadhled nad světem, ale bere jej hlouběji a zásadněji. Stále však neopouštěl žánr komedie, byť třeba komedie hořké. Takový byl ještě i jeho film Melinda a Melinda, uvedený u nás vloni. Byl charakterizován sloganem „Komedie je tragédie, která se stane těm druhým“. Match Point je však skutečné drama. Dokonce drama s kriminální zápletkou. Zjevnou předlohou tu Allenovi byl slavný román Theodora Dreisera Americká tragédie - příběh chudého mladíka, který se pokusí zajistit si výhodný sňatek, pohodlný život a kariéru odstraněním nepohodlné milenky. Allen přeložil děj do současné Anglie a se zjevným zalíbením kreslí atmosféru londýnské smetánky. Je příjemné, že ji nekarikuje, naopak, takže prostředí, do nějž mladý Chris vstupuje, je opravdu lákavé (pána domu, boháče Hewetta hraje významný shakespearovský herec Brian Cox). Zde pak Allen rozehrává svou osudovou hru. Jak příběh pokračuje a drama houstne, několikanásobně si očividně vychutnává dějový „match point“. V tenisovém názvosloví se tak označuje okamžik, kdy se míček zastaví na hraně sítě a pouhá náhoda rozhodne o tom, na kterou stranu padne. Komu přinese vítězství a komu porážku. Divák je vtažen do této napínavé hry a přes veškerou amorálnost hlavního hrdiny stěží odolává jeho charismatu. Jistě je to dáno i výkonem Jonathana Rhyse Meyerse, který stojí v čele vesměs výborného hereckého obsazení (přehlédnout nelze např. Margaret Tyzackovou v epizodní postave staré sousedky).