9. 10. 2013
|Internet se vyvíjí rychle a může nás těšit, že mnohé církevní instituce jej využívají efektivně. Návštěva webu farnosti je totiž často prvním krokem pro ty, kteří v ní hledají útočiště. O možnostech internetové prezentace si povídáme s metodikem informačních technologií P. JOSEFEM PTÁČKEM.
Vydání: 2013/41 Papež v rodišti svatého Františka, 9.10.2013, Autor: Karolína Peroutková
Téma: Dveře farností otevřené
Umí katolické farnosti toto médium využívat?
Mezi jednotlivými společenstvími jsou veliké rozdíly. Některá sdílejí jen základní informace, program, přehledy bohoslužeb, fotografie či videa. Jiné dovedou komunikovat s návštěvníky, využít prostor třeba i pro fundrasing. Pojem „internet“ je dnes na stejné úrovni jako pojem „telefon“ – pouhý technický nástroj. Záleží na nás, jak ho budeme využívat. Nestačí jen zveřejnit zprávu a čekat, že si ji někdo najde.
V nejrůznějších institucích často celá oddělení pracují na digitálních komunikačních strategiích s veřejností. V tomto ohledu jsme u nás velmi pozadu. Mnohdy mají méně významné organizace s mnohem horší nabídkou daleko silnější hlas a ovlivňují veřejné mínění v náš neprospěch.
Vím, že novináři mají velký zájem o zajímavé zprávy z církevního prostředí – rozhodně ne pouze negativní. Jenomže jim je neumíme dát. O běžné tiskové zprávy je dnes zájem minimální, žádaný je spíše dialog, komunikace, která k internetu patří a která nám zatím moc nejde nebo nepatří mezi naše priority…
Jak by tedy taková vzorná prezentace farnosti měla vypadat?
Stěžejní je určení správce a nastavení spolupráce se správcem farnosti. A také zvážení sil – častou chybou je pěkný, ale opuštěný web, na němž jsou pozvánky staré, na e-maily nikdo neodpovídá…
Nad tvorbou stránky je nutné přemýšlet v otázce celkového vzhledu a obsahu současně. Obojí je důležité a mělo by se vzájemně podporovat. Dobré je také představit ty aktivity farnosti, které mohou jiné inspirovat a vybídnout k následování.
Co komunikace přes sociální síť?
Může web vhodně doplňovat, ale o to víc zde platí potřeba odpovědného správce, který své práci rozumí, má na ni čas a pravidelně komunikuje – což je časově a mnohdy i psychicky náročné. Z poslední doby je u nás známá řada případů, kdy se právě díky nekompetentnosti příslušné osoby obrátilo využívání sociální sítě proti příslušné instituci a poničilo její pověst.
Je také vhodné dodržet princip tzv. subsidiarity – na webu farnosti mají být zprávy ze života farnosti, ke zprávám z diecéze můžeme dát odkaz na web diecéze. Další otázkou je, do jaké míry zveřejňovat na farním webu příliš osobní informace ze života kněze a farníků (např. fotografie). V tomto ohledu se určitá norma průběžně vyvíjí… Farnost musí též dodržovat autorská práva. Nelze jen tak libovolně něco někde zkopírovat a dát to na svůj web – byť s dobrým úmyslem a pro neziskovou činnost.
Aktuálně pomáháte vytvářet zajímavý projekt – celodiecézní mapu farností…
Na pražském arcibiskupství jsme v posledních letech intenzivně pracovali na tzv. katalogu – původně se jednalo o inteligentní adresář osob a institucí pro interní účely diecéze. Dnes je to již velmi sofistikovaný systém, který umožňuje třeba zabezpečenou komunikaci mezi diecézí a farnostmi a mnoho dalšího.
Od počátku bereme tento projekt zároveň jako prostředek k prohloubení komunikace se širokou veřejností. Na adrese http://
k.apha.cz si každý může najít kostel (s kontakty a časy pravidelných i nepravidelných bohoslužeb), příslušnou farnost, webovou stránku nebo i konkrétní ustanovenou osobu. Celá databáze obsahuje cca 40 tisíc různých položek a je poměrně náročné udržet její aktuálnost – jsme závislí na informacích od příslušného správce farnosti.
Nabídli jsme všem diecézím v České republice zapojení do našeho sytému, rádi bychom, aby zájemci o informace nemuseli rozlišovat, ve které diecézi se nacházejí, a mohli všechno najít přehledně na jednom místě.
Zabýváte se rovněž tvorbou aplikací do mobilních telefonů. Na co se můžeme těšit?
Takový přístup k informacím vychází vstříc potřebě nepravidelných návštěvníků a turistů po církevních památkách. Proto nyní pracujeme na nové mobilní verzi (stará verze je na adrese http://m.apha.cz), která umožní snadný přístup k těmto informacím „v terénu“ – včetně možnosti řazení např. podle aktuální vzdálenosti návštěvníka od konkrétního kostela. Aplikaci testujeme na mobilních platformách iOS, Android a Windows Phone a její zveřejnění plánujeme na přelomu roku. Považovali bychom za ideální, kdybychom i v tomto ohledu navázali spolupráci se všemi našimi diecézemi.