Lupa
Obsah Obsah
Archiv
Portál
Listopad 2025
Říjen 2025
Září 2025
Srpen 2025
Červenec 2025
Červen 2025
Květen 2025
Duben 2025
Březen 2025
Únor 2025
Leden 2025
Prosinec 2024
Listopad 2024
Říjen 2024
Září 2024
Srpen 2024
Červenec 2024
Červen 2024
Květen 2024
Duben 2024
Březen 2024
Únor 2024
Leden 2024
Prosinec 2023
Listopad 2023
Říjen 2023
Září 2023
Srpen 2023
Červenec 2023
Červen 2023
Květen 2023
Duben 2023
Březen 2023
Únor 2023
Leden 2023
Prosinec 2022
Listopad 2022
Říjen 2022
Září 2022
Srpen 2022
Červenec 2022
Červen 2022
Květen 2022
Duben 2022
Březen 2022
Únor 2022
Leden 2022
Prosinec 2021
Listopad 2021
Říjen 2021
Září 2021
Srpen 2021
Červenec 2021
Červen 2021
Církev.cz Zprávy Logo Duchovní péče Katolický týdeník E-shop Česká biskupská konference

Obsah:

Téma|Přeložit evangelium pro novou generaci

Obsah:

Úvod Téma

Přeložit evangelium pro novou generaci

11. 11. 2025

Tisk

„Být křesťanem v médiích neznamená hlásat ideologii, ale sloužit pravdě – i s vědomím, že ji člověk nikdy nepozná celou,“ říká novinář a publicista Daniel Raus, který desítky let strávil ve veřejnoprávním Českém rozhlase.

image:Image Přeložit evangelium pro novou generaci
Kdo jim řekne o evangeliu? „V dějinách to nastalo mnohokrát. Když přišel civilizační posun, lidé nejdřív lamentovali, vždycky se ale našli ti, kdo dokázali ‚přeložit‘ evangelium do řeči, myšlení a životních pocitů nové generace. Přesně to teď nastává,“ říká Daniel Raus. Snímek Pixabay

Vyrůstal v době, kdy bylo nemyslitelné, aby se ve sdělovacích prostředcích objevili lidé otevřeně se hlásící k víře. „Svobodná média ani neexistovala, protože rádio, televize a tisk sloužily jen stranické propagandě. Jakákoli forma víry byla z veřejného prostoru zcela vyloučena, stejně jako veškerý politický nesouhlas s oficiální linií,“ vzpomíná Daniel Raus a dodává, že svobodná společnost je úžasná právě v tom, že otevírá veřejný prostor pro debatu o nejrůznějších otázkách života. „Média už nejsou od toho, aby hlásala ideologii, ale aby dávala prostor různým názorům a přispívala k diskusi. Člověk se pak musí sám rozhodnout, za čím stojí,“ upozorňuje.

Toto vědomí ovšem podle něj klade na novináře zvýšený nárok zejména ve vztahu k objektivitě. Té absolutní sice nelze dosáhnout, protože každý, kdo působí v médiích, má také své názory a pohled na svět, které se zároveň vyvíjejí – a je to úplně v pořádku. „Pro novináře, chce-li být poctivý, nicméně platí, že v konečném důsledku slouží pravdě,“ podotýká. Svým redaktorům prý opakoval: „Máte dva šéfy – mě a pravdu. A když mezi vašimi šéfy nastane konflikt, víte, na kterou stranu se přidat.“ Pravdu totiž nikdo z lidí nevlastní ani si ji nemůže koupit či ukrást. „Novinář jí ale musí sloužit, byť s vědomím, že i on ji poznává jen částečně. Jakmile se od tohoto principu odchýlí, už se ocitá na hraně propagandy,“ poukazuje bývalý šéfredaktor ČRo Plus.

Klíčové jsou profesionalita a nestrannost

Po dlouhých letech strávených v různých vedoucích pozicích v Českém rozhlase Daniel Raus na otázku, zda je práce v sekulárním médiu pro křesťana náročnější než pro ostatní, odpovídá bez váhání: „Podle mě ne. Klíčová je profesionalita.“ Novinářské prostředí je podle něj tvrdé a soutěživé – a zvlášť v politických tématech do něj vstupují nejrůznější zájmy a tlaky. Udržet si nestrannost tak není vždy jednoduché, o to víc je však podle něj třeba, aby novináři byli politikům respektovanými partnery. „Občas jsem politikům říkal: Nezávislost médií je ve vašem zájmu, protože jedině nezávislá média vám pomohou být lepšími politiky,“ dodává.

Dalším specifikem mediálního prostředí, které jako by odporovalo křesťanskému úkolu hlásat radostnou zvěst, je zahlcení negativními zprávami. „Není to ovšem jen věc nabídky, ale především poptávky: kdyby zítra vyšly noviny jen s dobrými zprávami, nikdo by si je nekoupil,“ poznamenává s tím, že v lidské podstatě se skrývá také sklon k hororu. Poté vypráví příběh ze svého působení v redakci Rádia Svobodná Evropa, kde měli článek s radami, jak se vyhnout depresím: „Rada číslo jedna zněla: přestaňte číst noviny. Vyvěsili jsme si to nad pracovní stůl,“ ohlíží se s úsměvem a připomíná, že ještě negativnější prostředí kolem sebe mají třeba kriminalisté. „Kdysi jsem se jich ptal, jak v tom dokážou pracovat, a dozvěděl jsem se: ‚Nejtěžších je prvních dvě stě případů, pak už vám to nepřijde.‘“

Rozlišovat zrno od plev

Křesťanům v médiích dnešní doba zároveň přináší výborné příležitosti: ruku v ruce s odlivem od tradičních náboženských forem roste hledání nové spirituality. „V dějinách to nastalo mnohokrát. Když přišel civilizační posun nebo zlom, lidé nejdřív lamentovali nad těžkou dobou, vždycky se ale nakonec našli ti, kdo dokázali ‚přeložit‘ evangelium do řeči, myšlení a životních pocitů nové generace. Přesně to teď nastává,“ je přesvědčen Daniel Raus a pokračuje: „Papež František před časem řekl, že nežijeme v epoše změn, nýbrž ve změně epochy. Mnoho lidí to vidí podobně. Současná změna je podle všeho obrovská – což je výzva. Za svatým Augustinem kdysi chodili lidé se stížnostmi, že doba je zlá. A on jim odpovídal: My jsme ta doba.“

Ani křesťané obecně, kteří na média hledí jen zvenčí, by v nich přitom podle Rause neměli vidět nepřítele – také proto, že svět médií dnes prochází hlubokou krizí. „Na internetu a sociálních sítích může kdokoli hlásat prakticky cokoli, navíc je tohle prostředí velmi snadno zneužitelné, což ve velkém využívají nejrůznější režimy, teroristé nebo manipulátoři. Poctivá média se naopak dostávají pod finanční tlak, protože pro jejich zákazníky je levnější otevřít internet než kupovat noviny a časopisy,“ přibližuje. Jedinou obranou v tomto nerovném zápase dezinformací zdarma proti informacím za peníze je podle něj schopnost rozlišovat poctivou žurnalistiku od podvodné manipulace. „Cosi na způsob rozlišování, o němž se mluví už v Bibli,“ uzavírá.

Předchozí článek Následující článek
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou